Send oss en tilbakemelding!
Roller og ansvar for spesialistutdanning i spesialisthelsetjenesten
Spesialistforskriften beskriver roller og ansvar for spesialistutdanningen i spesialisthelsetjenesten for tre parter, i tillegg til lege i spesialisering. Helsedirektoratet ivaretar myndighetsansvaret, de regionale helseforetakene har sørge-for-ansvaret og Legeforeningens spesialitetskomiteer kan rådgi Helsedirektoratet. LIS har ansvaret for egen læring.
Helsedirektoratet
- skal følge med på helheten og kvaliteten i spesialistutdanningen
- kan fastsette endringer i læringsmål
- kan gi anbefalinger om læringsaktiviteter og om vurderingsformer
- fatter vedtak om spesialistgodkjenning og godkjenning av utdanningsvirksomheter
De regionale helseforetakene
- skal sørge for at regionens behov for utdanning av spesialister til spesialisthelsetjenesten blir dekket, blant annet ved å sørge for:
- at det er tilstrekkelig med stillinger for å sikre nødvendig tilgang på spesialister
- at det tilbys stillinger for å kunne ta sykehusdelen av utdanningens første del
- at det legges til rette for helhetlige utdanningsløp for utdanningens andre og tredje del i sykehusspesialitetene på tvers av helseforetak, private aktører, andre aktuelle aktører og eventuelle læringsarenaer i primærhelsetjenesten
- at det opprettes regionale utdanningssentre som skal ha ansvar for å utvikle og gjennomføre læringsaktiviteter
- samarbeid med andre regionale helseforetak for å bidra til en samordnet og harmonisert utdanning i hele landet
Godkjente utdanningsvirksomheter
En godkjent utdanningsvirksomhet er et helseforetak, privat sykehus, privat rusinstitusjon, laboratorium eller annen virksomhet som er godkjent for å kunne tilby utdanning i en eller flere medisinske spesialiteter. En godkjent utdanningsvirksomhet skal sørge for at utdanningen av spesialister i virksomheten skjer innen faglig forsvarlige rammer og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og gjennomstrømning i utdanningsløpet. Kravene til godkjente utdanningsvirksomheter er beskrevet i spesialistforskriftens § 22.
Regionale utdanningssentre for leger i spesialisering
På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har de regionale helseforetakene opprettet et regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering (RegUt) ved hvert regionsykehus, for å ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning.
Formålet med de regionale utdanningssentrene er:
- Bedre kvalitet, effektivitet, forutsigbarhet og progresjon i utdanningsløpene
- Bedre kvalitet på utdanningen gjennom å etablere et godt samarbeid om utdanningsløp, læringsaktiviteter, veiledning og kompetansevurdering slik at en oppnår et likeverdig utdanningstilbud regionalt og nasjonalt
Legeforeningens spesialitetskomiteer
- kan gi faglige råd til Helsedirektoratet i saker om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning
- skal bli bedt om råd ved:
- utarbeidelse av forslag til endringer i læringsmål og anbefalinger om læringsaktiviteter
- godkjenning og vurdering av utdanningsvirksomheter
Lege i spesialisering
- har ansvaret for egen læring, blant annet ved å følge opp den individuelle utdanningsplanen
Læringsmål nevrologi og felles kompetansemål
Hva er et læringsmål?
I spesialistforskriften defineres læringsmål som hva en lege skal forstå, kunne og være i stand til å utføre og gjennomføre etter endt læringsprosess og spesialistutdanning. Læringsmålene skal beskrive de generelle kravene til kompetanse som læringen skal resultere i. Hvert læringsmål inneholder krav til kunnskap og/eller ferdigheter, og spesifiserer også nivået på den kompetansen som skal oppnås.
Kompetansebegrep som brukes i læringsmålene for å beskrive kompetansenivå for kunnskap og ferdigheterLaveste kompetansenivå | Ha kjennskap til Kjenne til | Ha kjennskap til Kjenne til |
Mellomste kompetansenivå | Ha kunnskap om | Under supervisjon kunne utføre/anvende/håndtere osv. |
Høyeste kompetansenivå | Ha god kunnskap om | Beherske Selvstendig kunne utføre/anvende/håndtere osv. |
Hva sier forskriften om læringsmålene i din spesialitet?
Spesialistforskriften regulerer læringsmålene for de ulike spesialistutdanningene og definerer kravene som stilles for spesialistgodkjenning.
For å godkjennes som spesialist i din spesialitet, må du oppfylle kravene til kompetanse innen flere sett læringsmål:
- Læringsmål i utdanningens første del*
(spesialistforskriftens vedlegg 2, del A) - Felles kompetansemål
(spesialistforskriftens vedlegg 2, del A) - Spesifikke læringsmål for din spesialitet (LIS3)
(spesialistforskriftens vedlegg 2, del B)
*Turnustjeneste fullført etter reglene i gammel ordning for spesialistutdanning er sidestilt med utdanningens første del (LIS1) i ny ordning.
I spesialistforskriften ligger læringsmålene for alle spesialitetene i vedlegg 2, som du finner her:
Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften)
Helsedirektoratet har laget oversikter over læringsmålene i nevrologi og felles kompetansemål som du finner her:
Anbefalinger om læringsaktiviteter i nevrologi
Hva er en læringsaktivitet?
Læring skjer kontinuerlig gjennom daglig praksis. I spesialistutdanningen brukes begrepet læringsaktivitet om en definert og strukturert aktivitet som gjennomføres med sikte på å oppnå læringsmål, som f.eks. kurs, gjennomføring av bestemte prosedyrer, internundervisning og litteraturgjennomgang.
Hva menes med lokale, regionale og nasjonale læringsaktiviteter?
Den enkelte utdanningsvirksomhet velger selv hvilke lokale læringsaktiviteter de legger opp til i sine utdanningsplaner. For enkelte spesialiteter er de lokale aktivitetene samordnet regionalt. Anbefalingene som gis av Helsedirektoratet er rettet mot alle utdanningsvirksomheter og gjelder således nasjonalt.
Hva innebærer det at en læringsaktivitet er anbefalt av Helsedirektoratet?
Helse- og omsorgsdepartementet utdyper hva som menes med anbefalinger om læringsaktiviteter i sine kommentarer til spesialistforskriften: Helsedirektoratet fastsetter anbefalinger om læringsaktiviteter, jf. § 3 andre ledd. Disse angir hvordan utdanningsvirksomhetene bør innrette seg. De bør som et utgangspunkt legges til grunn av virksomhetene. Virksomhetene vil imidlertid kunne ha gode grunner for å velge andre løsninger, og er da ikke bundet til å følge anbefalingene.
Læringsaktiviteter i individuell utdanningsplan
I Veileder for kompetansevurdering av leger i spesialisering anbefaler Helsedirektoratet at den individuelle utdanningsplanen for LIS kan tilpasses etter vurdering av den enkeltes kompetanse: For eksempel er det for spesialiteter som har nasjonalt anbefalte prosedyrer, lagt inn et minimum antall repetisjoner per prosedyre. Dersom en kompetansevurdering tilsier at LIS-en vil trenge flere repetisjoner enn den anbefalte mengden, kan informasjon om dette legges inn i Kompetanseportalen.
Hva er de regionale utdanningssentrenes ansvar for nasjonalt anbefalte læringsaktiviteter?
De regionale utdanningssentrene sørger for utvikling og gjennomføring av kurs som anbefales av Helsedirektoratet. De fleste kursene arrangeres av de regionale utdanningssentrene, med kursledere og kurskomiteer oppnevnt av det regionale utdanningssenteret som har fagkontaktansvar for spesialiteten. Enkelte kurs arrangeres av eksterne aktører, f.eks. tverrfaglige kompetansemiljøer i Norge eller utenlandske arrangører for internasjonalt sertifiserte kurs.
De nasjonalt anbefalte prosedyrene gjennomføres hovedsakelig lokalt i utdanningsvirksomhetene. De regionale utdanningssentrenes rolle i ivaretakelse av prosedyrene er først og fremst å bistå gjennom de regionale rådene med faglige innspill til prosedyrebeskrivelsene i Kompetanseportalen. For det fåtallet prosedyrer som gjennomføres utenom utdanningsvirksomhetene, kan rollen være større.
Helsedirektoratet anbefaler følgende læringsaktiviteter for å oppnå spesialistkompetanse i nevrologi:
Om nasjonalt anbefalte kurs i nevrologi
Klinisk nevroanatomi med hjernedisseksjon
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Nevrologisk tjeneste ved annen enhet
NEV-005 Sjeldne nevrologiske lidelser og generell nevrologi
Nevroanatomi
NEV-006 Det sentrale, perifere og autonome nervesystemet
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.
Nevrokjemi og klinisk nevrofarmakologi
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Nevrologisk tjeneste ved annen enhet
NEV-005 Sjeldne nevrologiske lidelser og generell nevrologi
Spesifikke prosedyrer og undersøkelser
NEV-013 Nevrofarmakologiske tester
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.
Basal og klinisk nevrofysiologi
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Nevrologisk tjeneste ved annen enhet
NEV-005 Sjeldne nevrologiske lidelser og generell nevrologi
Epilepsi og andre anfallssykdommer
NEV-037 EEG-forandringer ved epileptisk anfall hos voksne
Nevrofysiologi
NEV-008 Nevrofysiologiske undersøkelser
NEV-066 Nevrofysiologiske undersøkelser
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.
Nevroimmunologi
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Nevrologisk tjeneste ved annen enhet
NEV-005 Sjeldne nevrologiske lidelser og generell nevrologi
Nevroimmunologi
NEV-038 Immunsystemet - nevroimmunologiske/ inflammatoriske tilstander
NEV-039 MS
NEV-040 Nevroimmunologiske tilstander utover MS
Spesifikke prosedyrer og undersøkelser
NEV-017 Nevroimmunologiske undersøkelser
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.
Nevrogenetikk
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Nevrologisk tjeneste ved annen enhet
NEV-005 Sjeldne nevrologiske lidelser og generell nevrologi
Spesifikke prosedyrer og undersøkelser
NEV-018 Nevrogenetisk utredning, metoder og etiske dilemmaer
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.
Hjernens blod- og væskesirkulasjon
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Nevrologisk tjeneste ved annen enhet
NEV-005 Sjeldne nevrologiske lidelser og generell nevrologi
Cerebrovaskulære sykdommer
NEV-024 Cerebrovaskulære sykdommer
NEV-025 Hjerneslag - komplikasjoner
NEV-026 Akutt hjerneinfarkt og hjerneblødning
NEV-027 Halskar - morfologi og hemodynamikk
NEV-028 Ultralydundersøkelse
NEV-029 Trombolyse
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.
Psykiatri/nevropsykologi
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Nevrologisk tjeneste ved annen enhet
NEV-005 Sjeldne nevrologiske lidelser og generell nevrologi
Psykiatri
NEV-056 Stemningsleie, forstyrrelser i tanke, tale, atferd og persepsjon. Dissosiative lidelser
Spesifikke prosedyrer og undersøkelser
NEV-012 Nevropsykologiske tester
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.
Akutt nevrologi (nytt kurs)
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Akuttnevrologi
NEV-004 Akuttnevrologiske tilstander
Nevrologisk tjeneste ved annen enhet
NEV-005 Sjeldne nevrologiske lidelser og generell nevrologi
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.
Nevroradiologi
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Nevrologisk tjeneste ved annen enhet
NEV-005 Sjeldne nevrologiske lidelser og generell nevrologi
Bildetolkning
NEV-007 MR, CT og blødninger, infarktforandringer og romoppfyllende prosesser
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.
Emnekurs: Er ikke nasjonale kurs anbefalt av Helsedirektoratet, men nyttige kurs som kan bidra til å oppnå læringingmål
Kursene skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Epilepsi
Epilepsi og andre anfallssykdommer
NEV-035 Utredning, diagnostikk, behandling og oppfølging
NEV-036 Status epileptikus
NEV-037 EEG-forandringer ved epileptisk anfall hos voksne
Nevrotraumatologi og rehabilitering
Nevrohabilitering/-rehabilitering
NEV-031 Rehabilitering etter skade eller kronisk sykdom i nervesystemet
NEV-032 Nevrohabilitering
Spinale lidelser
NEV-049 Spinale lidelser
Nevrointensiv behandling
NEV-057 Nevrointensiv overvåkning og behandling
Demyeliniserende sykdommer
Nevroimmunologi
NEV-038 Immunsystemet - nevroimmunologiske/ inflammatoriske tilstander
NEV-039 MS
NEV-040 Nevroimmunologiske tilstander utover MS
Infeksjoner i nervesystemet
Infeksjoner i nervesystemet
NEV-052 Infeksjoner i nervesystemet
Nevrodegenerative sykdommer (inklusive demens)
Nevrodegenerative lidelser
NEV-044 Nevrodegenerative lidelser, motornevronsykdommer og kognitiv svikt
Nevromuskulære sykdommer
Nevromuskulære lidelser og sykdommer i det perifere nervesystem
NEV-045 Myopatier og andre muskelsykdommer
NEV-046 Nevromuskulære transmisjonssykdommer
NEV-047 Nevropatier
Autonome forstyrrelser/nevrourologi og seksuelle funksjonsforstyrrelser/ nevroendokrinologi
Spesifikke prosedyrer og undersøkelser
NEV-010 Autonome tester
- LIS i gammel ordning, kan som alternativ til dette kurset, ta kurset "Urodynamikk og nevrourgologi" som arragneres for spesialiteten urologi våren 2022. Kurset godkjennes med 10 timer innen emneområdet Autonome forstyrrelser/nevrourologi og seksuelle funksjonsforstyrrelser/nevroendokrinologi.
Smerte/hodepine
Hodepine
NEV-033 Akutt hodepine, migrene, spenningshodepine, klasehodepine med mer
Smertetilstander
NEV-051 Smertetilstander
Nevropatologi/nevroonkologi
Nevroonkologi
NEV-034 Svulster i nervesystemet
Nevrootologi/nevrooftalmologi
Nevrooftalmologi
NEV-054 Nevrooftalmologiske tilstander
Nevrootologi
NEV-055 Nevrootologiske tilstander
Nevrotoksikologi
Sykdomsspesifikke læringsmål
NEV-022 Bevissthetsforstyrrelser
Nevrotoksikologi
NEV-060 Toksisk påvirkning av nervesystemet ved forgiftning, rus og medikamenter
Juridiske og trygdemessige aspekter ved nevrologi
Jus og trygdemessige aspekter
NEV-058 Tvang i somatisk institusjon - Regelverk, førerkort, trygdeytelser med mer
Bevegelsesforstyrrelser
Bevegelsesforstyrrelser
NEV-041 Bevegelsesforstyrrelser
NEV-042 Parkinsons sykdom og annen parkinsonisme
NEV-043 Tremor, dystoni, ataksi, restless legg og andre bevegelsesforstyrrelser
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.
Om nasjonalt anbefalt kurs i administrasjon og ledelse
Helsedirektoratet anbefaler kurs i administrasjon og ledelse for LIS i alle spesialiteter unntatt arbeidsmedisin, allmennmedisin og samfunnsmedisin. Kurset bidrar til kompetanse i flere av læringsmålene i felles kompetansemål. Du finner mer informasjon om kurset her:
Plan for nasjonalt anbefalte kurs i nevrologi
Gjeldende langtidsplan for kurs anbefalt av Helsedirektoratet i nevrologi og emnekurs
PDF-en under viser gjeldende plan for gjennomføring av kurs i nevrologi, både de som er anbefalt av Helsedirektoratet for LIS u ny ordning, og tidligere emnekurs, som videreføres for å dekke behovet hos LIS i gammel utdannignsordning.
Her finner du
praktisk informasjon om deltakelse på kurs.
Annonsering av kurs i kurskatalogen for LIS i nevrologi
Målet er at kurs annonseres senest seks måneder før kursstart, med tre måneders påmeldingsfrist.