Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Spesialistutdanning i maxillofacial kirurgi
Denne siden er laget for leger i spesialisering i maxillofacial kirurgi.
Spesialistforskriften beskriver roller og ansvar for spesialistutdanningen i spesialisthelsetjenesten for tre parter, i tillegg til lege i spesialisering. Helsedirektoratet ivaretar myndighetsansvaret, de regionale helseforetakene har sørge-for-ansvaret og Legeforeningens spesialitetskomiteer kan rådgi Helsedirektoratet. LIS har ansvaret for egen læring.
skal følge med på helheten og kvaliteten i spesialistutdanningen
kan fastsette endringer i læringsmål
kan gi anbefalinger om læringsaktiviteter og om vurderingsformer
fatter vedtak om spesialistgodkjenning og godkjenning av utdanningsvirksomheter
Helsedirektoratet har utviklet en digital opplæringsressurs om spesialistutdanning for leger: DigLIS. DigLIS er for deg som er engasjert eller interessert i den nye utdanningen for legespesialister i Norge. I ressursen finner du både enkle animasjonsfilmer, digitale historier og et stort utvalg av spørsmål og svar, begreper og ressurser, og lenker til videre lesning og fordypning.
skal sørge for at regionens behov for utdanning av spesialister til spesialisthelsetjenesten blir dekket, blant annet ved å sørge for:
at det er tilstrekkelig med stillinger for å sikre nødvendig tilgang på spesialister
at det tilbys stillinger for å kunne ta sykehusdelen av utdanningens første del
at det legges til rette for helhetlige utdanningsløp for utdanningens andre og tredje del i sykehusspesialitetene på tvers av helseforetak, private aktører, andre aktuelle aktører og eventuelle læringsarenaer i primærhelsetjenesten
at det opprettes regionale utdanningssentre som skal ha ansvar for å utvikle og gjennomføre læringsaktiviteter
samarbeid med andre regionale helseforetak for å bidra til en samordnet og harmonisert utdanning i hele landet
En godkjent utdanningsvirksomhet er et helseforetak, privat sykehus, privat rusinstitusjon, laboratorium eller annen virksomhet som er godkjent for å kunne tilby utdanning i en eller flere medisinske spesialiteter. En godkjent utdanningsvirksomhet skal sørge for at utdanningen av spesialister i virksomheten skjer innen faglig forsvarlige rammer og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og gjennomstrømning i utdanningsløpet. Kravene til godkjente utdanningsvirksomheter er beskrevet i spesialistforskriftens § 22.
På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har de regionale helseforetakene opprettet et regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering (RegUt) ved hvert regionsykehus, for å ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning.
Formålet med de regionale utdanningssentrene er:
Bedre kvalitet, effektivitet, forutsigbarhet og progresjon i utdanningsløpene
Bedre kvalitet på utdanningen gjennom å etablere et godt samarbeid om utdanningsløp, læringsaktiviteter, veiledning og kompetansevurdering slik at en oppnår et likeverdig utdanningstilbud regionalt og nasjonalt
kan gi faglige råd til Helsedirektoratet i saker om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning
skal bli bedt om råd ved:
utarbeidelse av forslag til endringer i læringsmål og anbefalinger om læringsaktiviteter
godkjenning og vurdering av utdanningsvirksomheter
har ansvaret for egen læring, blant annet ved å følge opp den individuelle utdanningsplanen
Helsedirektoratet har laget oversikter over læringsmålene i maxillofacial kirurgi og felles kompetansemål som du finner her:
I spesialistforskriften defineres læringsmål som hva en lege skal forstå, kunne og være i stand til å utføre og gjennomføre etter endt læringsprosess og spesialistutdanning. Læringsmålene skal beskrive de generelle kravene til kompetanse som læringen skal resultere i. Hvert læringsmål inneholder krav til kunnskap og/eller ferdigheter, og spesifiserer også nivået på den kompetansen som skal oppnås.
Kompetansenivå
Kunnskap
Ferdigheter
Laveste kompetansenivå
Ha kjennskap til Kjenne til
Ha kjennskap til Kjenne til
Mellomste kompetansenivå
Ha kunnskap om
Under supervisjon kunne utføre/anvende/håndtere osv.
Høyeste kompetansenivå
Ha god kunnskap om
Beherske Selvstendig kunne utføre/anvende/håndtere osv.
Spesialistforskriften regulerer læringsmålene for de ulike spesialistutdanningene og definerer kravene som stilles for spesialistgodkjenning.
For å godkjennes som spesialist i din spesialitet, må du oppfylle kravene til kompetanse innen flere sett læringsmål:
Læringsmål i utdanningens første del* (spesialistforskriftens vedlegg 2, del A)
Felles kompetansemål (spesialistforskriftens vedlegg 2, del A)
Spesifikke læringsmål for din spesialitet (LIS3) (spesialistforskriftens vedlegg 2, del B)
*Turnustjeneste fullført etter reglene i gammel ordning for spesialistutdanning er sidestilt med utdanningens første del (LIS1) i ny ordning.
I spesialistforskriften ligger læringsmålene for alle spesialitetene i vedlegg 2, som du finner her:
Felles kompetansemål er et sett av læringsmål som gjelder for alle spesialiteter og som strekker seg gjennom hele utdanningsforløpet til den enkelte lege i spesialisering.
Læring skjer kontinuerlig gjennom daglig praksis. I spesialistutdanningen brukes begrepet læringsaktivitet om en definert og strukturert aktivitet som gjennomføres med sikte på å oppnå læringsmål, som f.eks. kurs, gjennomføring av bestemte prosedyrer, internundervisning og litteraturgjennomgang.
Den enkelte utdanningsvirksomhet velger selv hvilke lokale læringsaktiviteter de legger opp til i sine utdanningsplaner. For enkelte spesialiteter er de lokale aktivitetene samordnet regionalt. Anbefalingene som gis av Helsedirektoratet er rettet mot alle utdanningsvirksomheter og gjelder således nasjonalt.
Helse- og omsorgsdepartementet utdyper hva som menes med anbefalinger om læringsaktiviteter i sine kommentarer til spesialistforskriften: Helsedirektoratet fastsetter anbefalinger om læringsaktiviteter, jf. § 3 andre ledd. Disse angir hvordan utdanningsvirksomhetene bør innrette seg. De bør som et utgangspunkt legges til grunn av virksomhetene. Virksomhetene vil imidlertid kunne ha gode grunner for å velge andre løsninger, og er da ikke bundet til å følge anbefalingene.
IVeileder for kompetansevurdering av leger i spesialisering anbefaler Helsedirektoratet at den individuelle utdanningsplanen for LIS kan tilpasses etter vurdering av den enkeltes kompetanse: For eksempel er det for spesialiteter som har nasjonalt anbefalte prosedyrer, lagt inn et minimum antall repetisjoner per prosedyre. Dersom en kompetansevurdering tilsier at LIS-en vil trenge flere repetisjoner enn den anbefalte mengden, kan informasjon om dette legges inn i Kompetanseportalen.
De regionale utdanningssentrene sørger for utvikling og gjennomføring av kurs som anbefales av Helsedirektoratet. De fleste kursene arrangeres av de regionale utdanningssentrene, med kursledere og kurskomiteer oppvent av det regionale utdanningssenteret som er spesialitetskontakt for spesialiteten. Enkelte kurs arrangeres av eksterne aktører, f.eks. tverrfaglige kompetansemiljøer i Norge eller utenlandske arrangører for internasjonalt sertifiserte kurs.
De nasjonalt anbefalte prosedyrene gjennomføres hovedsakelig lokalt i utdanningsvirksomhetene. De regionale utdanningssentrenes rolle i ivaretakelse av prosedyrene er først og fremst å bistå gjennom de regionale rådene med faglige innspill til prosedyrebeskrivelsene i Kompetanseportalen. For det fåtallet prosedyrer som gjennomføres utenom utdanningsvirksomhetene, kan rollen være større.
Halsens anatomi og disseksjon - Dette kurset arrangeres felles med øre-nese-halssykdommer og annonseres med navnet "Halsdisseksjon".
Basale kirurgiske ferdigheter (grunnkurs i kirurgisk teknikk) - Dette kurset arrangeres felles med nevrokirurgi og felles del 2 kirurgiske spesialiteter og annonseres med navnet "Kurs i basale kirurgiske ferdigheter (Basic surgical skills (BSS))"
Dette kurset arrangeres felles med øre-nese-halssykdommer.
Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:
Hode- og halsanatomi og -embryologi MAX-045 Infratemporalfossa anatomi - skallebasis tumores Onkologi MAX-060 Oral cancer - patogenese og etiologi MAX-066 Oral cancer - stråleterapi MAX-067 Segment/kortikal mandibulektomi og maxillektomi MAX-068 Tumorreseksjon i bløtvev MAX-069 Tumorreseksjon i mandibelen MAX-071 Tungetumores - hemiglossektomi MAX-073 Oral cancer - strålebehandling MAX-075 Oral cancer - kirurgisk behandling av hals MAX-076 Postoperativ oppfølging Bihuler MAX-181 Bihulepatologi Odontologisk radiologi MAX-241 Kjevecyster og tumorlignende tilstander Patologi i hode/hals region MAX-314 Histopatologi MAX-315 Kjevecyster, odontogene tumores og spyttkjertelneoplasier - histopatologiske trekk MAX-318 Prosessene frem til fastsettelse av diagnose
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.
Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:
Hode- og halsanatomi og -embryologi MAX-020 Lapprekonstruksjon Onkologi MAX-070 Rekonstruksjoner - lapper Rekonstruktiv maxillofacial kirurgi MAX-090 Anatomisk basis for lapper i maxillofacialregionen MAX-095 Rekonstruksjon av hardvev og bløtvev MAX-100 Estetisk perspektiv MAX-103 Temporale og coronale lapper Bihuler MAX-191 Oro-antral fistel
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.
Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.
Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:
Rekonstruktiv maxillofacial kirurgi MAX-096 Implantater Maxillofacial preprotetisk kirurgi og implantatbehandling MAX-108 Metode for implantatrekonstruksjon MAX-112 Implantatkirurgi - implantatsystemer MAX-113 Lokal bengrafting for implantater til maxille og mandibel MAX-114 Tannimplantater - plassering MAX-115 Tannimplantater - bløtvev MAX-116 Navigasjon ved implantatplassering MAX-118 Implantatbehandling og medisinske problemstillinger MAX-119 Bentap grunnet tanntap - anatomi og patofysiologi MAX-121 Kommunisere med pasienten og pårørende MAX-125 Nervus alveoralis inferior - lateralisering MAX-126 Sinusliftprosedyrer MAX-127 Alveolarkam - distraksjon Bihuler MAX-187 Affeksjon av sinus maxillaris ved dentoalveolær kirurgi – risikovurdere
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.
Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.
Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:
Endodonti MAX-193 Immunpatologi ved pulpal og apikal periodontal sykdom Kariologi MAX-205 Salivas sammensetning - ’saliva clearance’ MAX-218 Pellikel
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.
Kurs arrangert i utlandet
Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:
Traumatologi MAX-004 Hard- og bløtvevsskader i ansiktet Rekonstruktiv maxillofacial kirurgi MAX-088 Teknikker - adjuvante MAX-097 Orbita - teknikker MAX-101 Intraorale incisjoner Maxillofacial preprotetisk kirurgi og implantatbehandling MAX-120 Benvekst - stimulering Bihuler MAX-188 Oro-nasal fistel Pediatrisk maxillofacialkirurgi MAX-326 Kirurgi og traume i voksende skjelett MAX-328 Kraniosynostoser og ansiktspalter - kirurgisk skeletal korreksjon MAX-334 Ansiktsfrakturer
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.
Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:
Rekonstruktiv maxillofacial kirurgi MAX-086 Hard- og bløtvevstransplantat - ulik tilheling (P) MAX-092 Anatomisk basis for høsting av vaskulariserte lapper MAX-093 Frie lapper for rekonstruksjon av ansikt (P) MAX-098 MDT ved ansiktsrekonstruksjon med frie lapper (P)
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.
Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:
Rekonstruktiv maxillofacial kirurgi MAX-087 Barn med behov for rekonstruksjon Maxillofacial preprotetisk kirurgi og implantatbehandling MAX-128 Ortognatkirurgi i kombinasjon med implantater MAX-129 Distraksjonsosteogenese - reposisjon av kjeve Bihuler MAX-177 Nese og bihuler - maxillofaciale traumer og ortognatisk kirurgi Kjeveortopedi MAX-251 Kombinasjonsbehandling med ortognatisk kirurgi Ortognatisk kirurgi MAX-297 Deformiteter/dysproposjon av kjeverelasjoner og ansiktsprofil MAX-298 Planlegge kirurgisk behandling med tanke på vekst og utvikling MAX-299 Diagnostiske modaliteter og planleggingsprosedyrer MAX-300 Obstruktiv søvnapne - bimaxillær ortognati MAX-303 Cephanalyse - enkel MAX-305 Malokklusjoner - dentalt og basalt betinget MAX-309 Leppe-kjeve-ganespalter og craniofaciale syndromer MAX-311 Fikseringsmetoder MAX-312 Tekniske utfordringer på medisinsk kompromitert pasient Pediatrisk maxillofacialkirurgi MAX-330 Ortognatkirurgi ved leppe-kjeve-ganespalter og på pasienter i kraniofacialt team Maxillofacial protetikk og teknikker MAX-347 Computerassistert navigasjonsplanlegging og kirurgi
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HV beskjed.
Langtidsplan/normalfrekvens viser hvor ofte og i hvilke regioner kurs planlegges over en seks års periode. Planen oppdateres så fort tid og sted er avklart med kursleder og publisert i kurskatalogen, senest seks måneder før oppstart.
Har du spørsmål til gjennomføring av annonserte kurs, ta kontakt med RegUt i regionen kurset skal arrangeres i.
Nasjonalt anbefalt kurs i administrasjon og ledelse
Helsedirektoratet anbefaler kurs i administrasjon og ledelse for LIS i alle spesialiteter unntatt arbeidsmedisin, allmennmedisin og samfunnsmedisin. Kurset bidrar til kompetanse i flere av læringsmålene i felles kompetansemål. Du finner mer informasjon om kurset her:
Har du flere spørsmål om gammel ordning? Her finner du mer informasjon om kursgodkjenning, spesialistgodkjenning, overgangsregler og lignende: For LIS i gammel ordning
Fordeling av RegUts ansvar for spesialistutdanningene
Hovedansvaret for de regionale utdanningssentrenes oppfølging av sykehusspesialitetene er fordelt mellom de fire RegUt-ene. RegUt Helse Vest har ansvaret for maxillofacial kirurgi. Ansvar for gjennomføring av kursene ligger hos det regionale utdanningssentret i regionen der kurset skal arrangeres.
Her har vi samlet sammen nyttige lenker du som LIS kan ha nytte av å vite om, fra godkjente og registrerte utdanningsvirksomheter til viktige begreper i spesialistutdanningen. Siden oppdateres løpende:
Har du forslag til hvordan å gjøre denne siden bedre, spørsmål knyttet til det som ligger her eller generelle innspill til innholdet på nettsiden? Send oss gjerne en tilbakemelding på carmau@ous-hf.no.