Send oss en tilbakemelding!
Roller og ansvar for spesialistutdanning i spesialisthelsetjenesten
Spesialistforskriften beskriver roller og ansvar for spesialistutdanningen i spesialisthelsetjenesten for tre parter, i tillegg til lege i spesialisering. Helsedirektoratet ivaretar myndighetsansvaret, de regionale helseforetakene har sørge-for-ansvaret og Legeforeningens spesialitetskomiteer kan rådgi Helsedirektoratet. LIS har ansvaret for egen læring.
Helsedirektoratet
- skal følge med på helheten og kvaliteten i spesialistutdanningen
- kan fastsette endringer i læringsmål
- kan gi anbefalinger om læringsaktiviteter og om vurderingsformer
- fatter vedtak om spesialistgodkjenning og godkjenning av utdanningsvirksomheter
De regionale helseforetakene
- skal sørge for at regionens behov for utdanning av spesialister til spesialisthelsetjenesten blir dekket, blant annet ved å sørge for:
- at det er tilstrekkelig med stillinger for å sikre nødvendig tilgang på spesialister
- at det tilbys stillinger for å kunne ta sykehusdelen av utdanningens første del
- at det legges til rette for helhetlige utdanningsløp for utdanningens andre og tredje del i sykehusspesialitetene på tvers av helseforetak, private aktører, andre aktuelle aktører og eventuelle læringsarenaer i primærhelsetjenesten
- at det opprettes regionale utdanningssentre som skal ha ansvar for å utvikle og gjennomføre læringsaktiviteter
- samarbeid med andre regionale helseforetak for å bidra til en samordnet og harmonisert utdanning i hele landet
Godkjente utdanningsvirksomheter
En godkjent utdanningsvirksomhet er et helseforetak, privat sykehus, privat rusinstitusjon, laboratorium eller annen virksomhet som er godkjent for å kunne tilby utdanning i en eller flere medisinske spesialiteter. En godkjent utdanningsvirksomhet skal sørge for at utdanningen av spesialister i virksomheten skjer innen faglig forsvarlige rammer og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og gjennomstrømning i utdanningsløpet. Kravene til godkjente utdanningsvirksomheter er beskrevet i spesialistforskriftens § 22.
Regionale utdanningssentre for leger i spesialisering
På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har de regionale helseforetakene opprettet et regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering (RegUt) ved hvert regionsykehus, for å ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning.
Formålet med de regionale utdanningssentrene er:
- Bedre kvalitet, effektivitet, forutsigbarhet og progresjon i utdanningsløpene
- Bedre kvalitet på utdanningen gjennom å etablere et godt samarbeid om utdanningsløp, læringsaktiviteter, veiledning og kompetansevurdering slik at en oppnår et likeverdig utdanningstilbud regionalt og nasjonalt
Legeforeningens spesialitetskomiteer
- kan gi faglige råd til Helsedirektoratet i saker om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning
- skal bli bedt om råd ved:
- utarbeidelse av forslag til endringer i læringsmål og anbefalinger om læringsaktiviteter
- godkjenning og vurdering av utdanningsvirksomheter
Lege i spesialisering
- har ansvaret for egen læring, blant annet ved å følge opp den individuelle utdanningsplanen
Læringsmål klinisk farmakologi og felles kompetansemål
Hva er et læringsmål?
I spesialistforskriften defineres læringsmål som hva en lege skal forstå, kunne og være i stand til å utføre og gjennomføre etter endt læringsprosess og spesialistutdanning. Læringsmålene skal beskrive de generelle kravene til kompetanse som læringen skal resultere i. Hvert læringsmål inneholder krav til kunnskap og/eller ferdigheter, og spesifiserer også nivået på den kompetansen som skal oppnås.
Kompetansebegrep som brukes i læringsmålene for å beskrive kompetansenivå for kunnskap og ferdigheterLaveste kompetansenivå | Ha kjennskap til Kjenne til | Ha kjennskap til Kjenne til |
Mellomste kompetansenivå | Ha kunnskap om | Under supervisjon kunne utføre/anvende/håndtere osv. |
Høyeste kompetansenivå | Ha god kunnskap om | Beherske Selvstendig kunne utføre/anvende/håndtere osv. |
Hva sier forskriften om læringsmålene i din spesialitet?
Spesialistforskriften regulerer læringsmålene for de ulike spesialistutdanningene og definerer kravene som stilles for spesialistgodkjenning.
For å godkjennes som spesialist i din spesialitet, må du oppfylle kravene til kompetanse innen flere sett læringsmål:
- Læringsmål i utdanningens første del*
(spesialistforskriftens vedlegg 2, del A) - Felles kompetansemål
(spesialistforskriftens vedlegg 2, del A) - Spesifikke læringsmål for din spesialitet (LIS3)
(spesialistforskriftens vedlegg 2, del B)
*Turnustjeneste fullført etter reglene i gammel ordning for spesialistutdanning er sidestilt med utdanningens første del (LIS1) i ny ordning.
I spesialistforskriften ligger læringsmålene for alle spesialitetene i vedlegg 2, som du finner her:
Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften)
Helsedirektoratet har laget oversikter over læringsmålene i klinisk farmakologi og felles kompetansemål som du finner her:
Anbefalinger om læringsaktiviteter i klinisk farmakologi
Hva er en læringsaktivitet?
Læring skjer kontinuerlig gjennom daglig praksis. I spesialistutdanningen brukes begrepet læringsaktivitet om en definert og strukturert aktivitet som gjennomføres med sikte på å oppnå læringsmål, som f.eks. kurs, gjennomføring av bestemte prosedyrer, internundervisning og litteraturgjennomgang.
Hva menes med lokale, regionale og nasjonale læringsaktiviteter?
Den enkelte utdanningsvirksomhet velger selv hvilke lokale læringsaktiviteter de legger opp til i sine utdanningsplaner. For enkelte spesialiteter er de lokale aktivitetene samordnet regionalt. Anbefalingene som gis av Helsedirektoratet er rettet mot alle utdanningsvirksomheter og gjelder således nasjonalt.
Hva innebærer det at en læringsaktivitet er anbefalt av Helsedirektoratet?
Helse- og omsorgsdepartementet utdyper hva som menes med anbefalinger om læringsaktiviteter i sine kommentarer til spesialistforskriften: Helsedirektoratet fastsetter anbefalinger om læringsaktiviteter, jf. § 3 andre ledd. Disse angir hvordan utdanningsvirksomhetene bør innrette seg. De bør som et utgangspunkt legges til grunn av virksomhetene. Virksomhetene vil imidlertid kunne ha gode grunner for å velge andre løsninger, og er da ikke bundet til å følge anbefalingene.
Læringsaktiviteter i individuell utdanningsplan
I Veileder for kompetansevurdering av leger i spesialisering anbefaler Helsedirektoratet at den individuelle utdanningsplanen for LIS kan tilpasses etter vurdering av den enkeltes kompetanse: For eksempel er det for spesialiteter som har nasjonalt anbefalte prosedyrer, lagt inn et minimum antall repetisjoner per prosedyre. Dersom en kompetansevurdering tilsier at LIS-en vil trenge flere repetisjoner enn den anbefalte mengden, kan informasjon om dette legges inn i Kompetanseportalen.
Hva er de regionale utdanningssentrenes ansvar for nasjonalt anbefalte læringsaktiviteter?
De regionale utdanningssentrene sørger for utvikling og gjennomføring av kurs som anbefales av Helsedirektoratet. De fleste kursene arrangeres av de regionale utdanningssentrene, med kursledere og kurskomiteer oppnevnt av det regionale utdanningssenteret som har fagkontaktansvar for spesialiteten. Enkelte kurs arrangeres av eksterne aktører, f.eks. tverrfaglige kompetansemiljøer i Norge eller utenlandske arrangører for internasjonalt sertifiserte kurs.
De nasjonalt anbefalte prosedyrene gjennomføres hovedsakelig lokalt i utdanningsvirksomhetene. De regionale utdanningssentrenes rolle i ivaretakelse av prosedyrene er først og fremst å bistå gjennom de regionale rådene med faglige innspill til prosedyrebeskrivelsene i Kompetanseportalen. For det fåtallet prosedyrer som gjennomføres utenom utdanningsvirksomhetene, kan rollen være større.
Helsedirektoratet anbefaler følgende læringsaktiviteter for å oppnå spesialistkompetanse i klinisk farmakologi:
Om nasjonalt anbefalte kurs i klinisk farmakologi
Farmakokinetikk, farmakodynamikk og legemiddelmonitorering
Kurset skal gi en introduksjon til farmakokinetikk, farmakodynamikk og legemiddelmonitorering. Deltakerne skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om hvordan legemidler og andre kroppsfremmende stoffer omsettes i og virker på kroppen, herunder spesielle forhold som gjelder sårbare pasientgrupper (barn, eldre, gravide/ammende og pasienter med nedsatt organfunksjon). Målet er at deltakerne etter endt kurs selvstendig skal kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og individtilpasset pasientbehandling.
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Klinisk medisinsk virksomhet
KLF-001 Farmakokinetikk og farmakodynamikk
KLF-005 Sykdom og endret organfunksjon
KLF-006 Graviditet og amming
KLF-007 Barn og eldre
Laboratoriemedisinsk virksomhet
KLF-014 Indikasjon for farmakologiske analyser
KLF-015 Terapeutisk legemiddelmonitorering (TDM)
Se
Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i
RegUt HMN beskjed.
Klinisk farmakologi i praksis
Etter endt kurs skal deltakerne ha tilegnet seg kunnskap som kan brukes til å vurdere legemidlers virkningsmekanismer og omsetning, deres effekter og bivirkninger, samt å kunne anvende dette i rasjonell bruk av legemidler
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Klinisk medisinsk virksomhet
KLF-002 Bivirkninger av legemidler
KLF-003 Legemiddelinteraksjoner og polyfarmasi
KLF-004 Forgiftninger
KLF-005 Sykdom og endret organfunksjon
KLF-006 Graviditet og amming
KLF-007 Barn og eldre
KLF-008 Naturmidler og kosttilskudd
Laboratoriemedisinsk virksomhet
KLF-011 Analytisk farmakologi
KLF-014 Indikasjon for farmakologiske analyser
KLF-021 Feilkilder
Samfunnsmedisinsk virksomhet
KLF-031 Faglig rådgivning
Kommunikasjon
KLF-032 Produsentuavhengig legemiddelinformasjon
Se
Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i
RegUt HMN beskjed.
Legemiddeløkonomi
Etter kurset skal LIS ha overordnet kjennskap til legemiddeløkonomi, herunder gjeldende prioriteringskriterier i helsevesenet, helseøkonomiske modeller, metodevurderinger og finansieringssystemer for legemidler både i spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten. Deltakerne skal ha fått kjennskap til sentrale aktører innen legemiddeløkonomifeltet og hvilken rolle disse har, samt kjenne til regulatoriske forhold rundt godkjenning og bruk av legemidler. Videre vil det bli fokusert på anvendelse av legemiddeløkonomi i sykehus, inkludert innkjøps- og anbudsprosesser og legemiddelkomiteens arbeid. Deltakerne skal kunne beskrive utfordringer knyttet til legemiddelmangel-og beredskap, og være kjent med kilder og verktøy til informasjon om legemiddelepidemiologi og legemiddelsikkerhet.
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Klinisk medisinsk virksomhet
KLF-010 Legemiddelsikkerhetsarbeid
Samfunnsmedisinsk virksomhet
KLF-023 Legemiddelkomitéarbeid
KLF-024 Legemiddelepidemiologi
KLF-026 Regulatoriske forhold
KLF-028 Legemiddeløkonomi
KLF-030 Forsyningssikkerhet og beredskapsarbeid
Se
Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i
RegUt HMN beskjed.
Legemiddelutvikling – utprøving og analytisk metodeutviking
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Laboratoriemedisinsk virksomhet
KLF-011 Analytisk farmakologi
KLF-012 Lovverk og retningslinjer
KLF-020 Analysemetoder
KLF-021 Feilkilder
KLF-022 Kvalitetsarbeid
Samfunnsmedisinsk virksomhet
KLF-025 Klinisk utprøving av legemidler
KLF-027 Legemiddelforvaltningen
KLF-029 Legemidler og ytre miljø
Se
Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i
RegUt HMN beskjed.
Medisinsk toksikologi og rusmiddelfarmakologi
Etter dette kurset skal LIS kunne:
- Beskrive symptomer på forgiftninger av de vanligste rus- og legemidler
- Kunne skille mellom sin rolle som lege/terapeut og rollen som oppnevnt sakkyndig for rettsapparatet
- Diskutere utfordringer ved rusmiddelanalyser og fortolkningen av resultatene
- Anvende kunnskap om de ulike stoffenes egenskaper til å bestemme egnet prøvemedium for analyse
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Klinisk medisinsk virksomhet
KLF-004 Forgiftninger
Laboratoriemedisinsk virksomhet
KLF-013 Rollen som terapeut, vitne, sakkyndig
KLF-016 Rusmiddelanalyser
Se
Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i
RegUt HMN beskjed.
Farmakogenetikk
Etter fullført kurs skal deltakerne ha kjennskap til:
- Farmakogenetisk nomenklatur og analysemetodikk
- Farmakogenetiske årsaker til variasjon i legemiddelrespons
- Muligheter og begrensninger med farmakogenetisk testing
- Hvilke farmakogenetiske tester som er tilgjengelig og indikasjoner for bruk av disse
- Fortolkning av resultater fra farmakogenetisk testing
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Laboratoriemedisinsk virksomhet
KLF-014 Indikasjon for farmakologiske analyser
KLF-017 Farmakogenetisk variabilitet
KLF-018 Farmakogenetiske analyser
KLF-020 Analysemetoder
Se
Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i
RegUt HMN beskjed.
Good Clinical Practice (GCP)
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Samfunnsmedisinsk virksomhet
KLF-025 Klinisk utprøving av legemidler
KLF-026 Regulatoriske forhold
Se
Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i
RegUt HMN beskjed.
Om nasjonalt anbefalt kurs i administrasjon og ledelse
Helsedirektoratet anbefaler kurs i administrasjon og ledelse for LIS i alle spesialiteter unntatt arbeidsmedisin, allmennmedisin og samfunnsmedisin. Kurset bidrar til kompetanse i flere av læringsmålene i felles kompetansemål. Du finner mer informasjon om kurset her:
Plan for nasjonalt anbefalte kurs i klinisk farmakologi
Her finner du gjeldende langtidsplan for kursene som anbefales for spesialistutdanning i klinisk farmakologi. For hver kursrekke er det i tillegg utarbeidet et årshjul, som angir ønsket hyppighet og regionvis fordeling av kurs over en fem års periode. Fordi ulike hensyn kan medføre utsettelser eller ekstrakurs, vil gjeldende plan kunne avvike noe fra årshjulet. For å gi LIS, ledere, kursledere og andre involverte innsikt i både gjeldende langtidsplan og årshjulet den utarbeides etter, publiserer vi begge.
Tidspunkt og påmelding til kommende kurs annonseres seks måneder før oppstart. Du finner disse under «Annonserte kurs for LIS i klinisk farmakologi» lenger ned på siden.
Gjeldende langtidsplan – kurs anbefalt av Helsedirektoratet i klinisk farmakologi
PDF-en under viser gjeldende plan for gjennomføring av Helsedirektoratets anbefalte kurs i klinisk farmakologi for de kommende årene:
Her finner du
praktisk informasjon om deltakelse på kurs.
Årshjul – kurs anbefalt av Helsedirektoratet for klinisk farmakologi
PDF-en under viser årshjul for hvordan nasjonalt anbefalte kurs i klinisk farmakologi skal planlegges over en fem års periode. Hensikten med å publisere årshjulet, er å gi innsikt i hvordan kursplasser er planlagt og dimensjonert, for å gjøre det mulig å planlegge og komme med forslag til hensiktsmessige endringer. Årshjulet gjelder fra 2022, dvs. at syklusen starter med 2022 som første år, 2023 som andre år, osv.
Har du innspill til gjeldene langtidsplan eller årshjul for kurs i klinisk farmakologi, ta kontakt med
RegUt HMN.
Annonsering av kurs i kurskatalogen for LIS i klinisk farmakologi
Målet er at kurs annonseres senest seks måneder før kursstart, med tre måneders påmeldingsfrist.