Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Spesialisthelsetjenesten, felles nettløsning

Spesialistutdanning i fysikalsk medisin og rehabilitering

Denne siden er laget for leger i spesialisering i fysikalsk medisin og rehabilitering.

Spesialistforskriften beskriver roller og ansvar for spesialistutdanningen i spesialisthelsetjenesten for tre parter, i tillegg til lege i spesialisering. Helsedirektoratet ivaretar myndighetsansvaret, de regionale helseforetakene har sørge-for-ansvaret og Legeforeningens spesialitetskomiteer kan rådgi Helsedirektoratet. LIS har ansvaret for egen læring.

  • skal følge med på helheten og kvaliteten i spesialistutdanningen
  • kan fastsette endringer i læringsmål
  • kan gi anbefalinger om læringsaktiviteter og om vurderingsformer
  • fatter vedtak om spesialistgodkjenning og godkjenning av utdanningsvirksomheter

Helsedirektoratet har utviklet en digital opplæringsressurs om spesialistutdanning for leger: DigLIS. DigLIS er for deg som er engasjert eller interessert i den nye utdanningen for legespesialister i Norge. I ressursen finner du både enkle animasjonsfilmer, digitale historier og et stort utvalg av spørsmål og svar, begreper og ressurser, og lenker til videre lesning og fordypning.

  • ​skal sørge for at regionens behov for utdanning av spesialister til spesialisthelsetjenesten blir dekket, blant annet ved å sørge for:
    1. at det er tilstrekkelig med stillinger for å sikre nødvendig tilgang på spesialister
    2. at det tilbys stillinger for å kunne ta sykehusdelen av utdanningens første del
    3. at det legges til rette for helhetlige utdanningsløp for utdanningens andre og tredje del i sykehusspesialitetene på tvers av helseforetak, private aktører, andre aktuelle aktører og eventuelle læringsarenaer i primærhelsetjenesten
    4. at det opprettes regionale utdanningssentre som skal ha ansvar for å utvikle og gjennomføre læringsaktiviteter
    5. samarbeid med andre regionale helseforetak for å bidra til en samordnet og harmonisert utdanning i hele landet

En godkjent utdanningsvirksomhet er et helseforetak, privat sykehus, privat rusinstitusjon, laboratorium eller annen virksomhet som er godkjent for å kunne tilby utdanning i en eller flere medisinske spesialiteter. En godkjent utdanningsvirksomhet skal sørge for at utdanningen av spesialister i virksomheten skjer innen faglig forsvarlige rammer og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og gjennomstrømning i utdanningsløpet. Kravene til godkjente utdanningsvirksomheter er beskrevet i spesialistforskriftens § 22.

​På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har de regionale helseforetakene opprettet et regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering (RegUt) ved hvert regionsykehus, for å ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning.

Formålet med de regionale utdanningssentrene er:

  • Bedre kvalitet, effektivitet, forutsigbarhet og progresjon i utdanningsløpene
  • Bedre kvalitet på utdanningen gjennom å etablere et godt samarbeid om utdanningsløp, læringsaktiviteter, veiledning og kompetansevurdering slik at en oppnår et likeverdig utdanningstilbud regionalt og nasjonalt

  • ​kan gi faglige råd til Helsedirektoratet i saker om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning
  • skal bli bedt om råd ved:
    1. utarbeidelse av forslag til endringer i læringsmål og anbefalinger om læringsaktiviteter
    2. godkjenning og vurdering av utdanningsvirksomheter

  • har ansvaret for egen læring, blant annet ved å følge opp den individuelle utdanningsplanen

Helsedirektoratet har laget oversikter over læringsmålene i fysikalsk medisin og rehabilitering og felles kompetansemål som du finner her:

​I spesialistforskriften defineres læringsmål som hva en lege skal forstå, kunne og være i stand til å utføre og gjennomføre etter endt læringsprosess og spesialistutdanning. Læringsmålene skal beskrive de generelle kravene til kompetanse som læringen skal resultere i. Hvert læringsmål inneholder krav til kunnskap og/eller ferdigheter, og spesifiserer også nivået på den kompetansen som skal oppnås.

​Kompetanseni​vå Kunnskap​ ​Ferdigheter
​Laveste kompetansenivå ​Ha kjennskap til
Kjenne til
​Ha kjennskap til
Kjenne til
Mellomste kompetansenivå ​Ha kunnskap om Under supervisjon kunne utføre/anvende/håndtere osv.
Høyeste kompetansenivå Ha god kunnskap om Beherske
Selvstendig kunne utføre/anvende/håndtere osv.

​Spesialistforskriften regulerer læringsmålene for de ulike spesialistutdanningene og definerer kravene som stilles for spesialistgodkjenning.

For å godkjennes som spesialist i din spesialitet, må du oppfylle kravene til kompetanse innen flere sett læringsmål:

  • Læringsmål i utdanningens første del*
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del A)
  • Felles kompetansemål
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del A) 
  • Spesifikke læringsmål for din spesialitet (LIS3)
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del B)

*Turnustjeneste fullført etter reglene i gammel ordning for spesialistutdanning er sidestilt med utdanningens første del (LIS1) i ny ordning.

I spesialistforskriften ligger læringsmålene for alle spesialitetene i vedlegg 2, som du finner her:

Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften)

Felles kompetansemål er et sett av læringsmål som gjelder for alle spesialiteter og som strekker seg gjennom hele utdanningsforløpet til den enkelte lege i spesialisering.

Les mer her: Felles kompetansemål

Helsedirektoratet anbefaler følgende læringsaktiviteter for å oppnå spesialistkompetanse i fysikalsk medisin og rehabilitering:

Læring skjer kontinuerlig gjennom daglig praksis. I spesialistutdanningen brukes begrepet læringsaktivitet om en definert og strukturert aktivitet som gjennomføres med sikte på å oppnå læringsmål, som f.eks. kurs, gjennomføring av bestemte prosedyrer, internundervisning og litteraturgjennomgang.

​Den enkelte utdanningsvirksomhet velger selv hvilke lokale læringsaktiviteter de legger opp til i sine utdanningsplaner. For enkelte spesialiteter er de lokale aktivitetene samordnet regionalt. Anbefalingene som gis av Helsedirektoratet er rettet mot alle utdanningsvirksomheter og gjelder således nasjonalt.

​Helse- og omsorgsdepartementet utdyper hva som menes med anbefalinger om læringsaktiviteter i sine kommentarer til spesialistforskriftenHelsedirektoratet fastsetter anbefalinger om læringsaktiviteter, jf. § 3 andre ledd. Disse angir hvordan utdanningsvirksomhetene bør innrette seg. De bør som et utgangspunkt legges til grunn av virksomhetene. Virksomhetene vil imidlertid kunne ha gode grunner for å velge andre løsninger, og er da ikke bundet til å følge anbefalingene.

​I Veileder for kompetansevurdering av leger i spesialisering anbefaler Helsedirektoratet at den individuelle utdanningsplanen for LIS kan tilpasses etter vurdering av den enkeltes kompetanse: For eksempel er det for spesialiteter som har nasjonalt anbefalte prosedyrer, lagt inn et minimum antall repetisjoner per prosedyre. Dersom en kompetansevurdering tilsier at LIS-en vil trenge flere repetisjoner enn den anbefalte mengden, kan informasjon om dette legges inn i Kompetanseportalen. 

​De regionale utdanningssentrene sørger for utvikling og gjennomføring av kurs som anbefales av Helsedirektoratet. De fleste kursene arrangeres av de regionale utdanningssentrene, med kursledere og kurskomiteer oppnevnt av det regionale utdanningssenteret som har fagkontaktansvar for spesialiteten. Enkelte kurs arrangeres av eksterne aktører, f.eks. tverrfaglige kompetansemiljøer i Norge eller utenlandske arrangører for internasjonalt sertifiserte kurs.

De nasjonalt anbefalte prosedyrene gjennomføres hovedsakelig lokalt i utdanningsvirksomhetene. De regionale utdanningssentrenes rolle i ivaretakelse av prosedyrene er først og fremst å bistå gjennom de regionale rådene med faglige innspill til prosedyrebeskrivelsene i Kompetanseportalen. For det fåtallet prosedyrer som gjennomføres utenom utdanningsvirksomhetene, kan rollen være større.

Nasjonalt anbefalte kurs i fysikalsk medisin og rehabilitering

Planlagte gjennomføringer av kursene: Langtidsplan/normalfrekvens for kurs i fysikalsk medisin og rehabilitering (PDF)

Etter endt kurs skal deltakerne ha kunnskap om akuttbehandling av spinale tverrsnittslesjoner og nevromuskulære lidelser. De skal være bedre rustet til å rehabilitere pasienter med spinale tverrsnittslesjoner og alvorlige nevromuskulære lidelser, samt å forebygge og behandle medisinske komplikasjoner hos disse pasientgruppene. Det vektlegges å gi både klinisk informasjon og en forståelse av fysiologiske og metabolske forandringer som inntreffer på kort og på lengre sikt etter slike skader og sykdommer.

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Rehabiliteringsledelse
FMR-007 Rehabiliteringsforløp - komplikasjoner
FMR-014 Vitenskapelig dokumentasjon
FMR-015 Måleinstrumenter og effektmål i klinikk og forskning
Nervesystemet
FMR-024 Anatomi og funksjon
FMR-025 Patofysiologi
FMR-026 Nevrologisk undersøkelse
FMR-030 Sirkulasjon, blodtrykksregulering og respirasjon
FMR-032 Tarmproblematikk
FMR-033 Urinveisproblematikk
FMR-034 Seksual dysfunksjon
FMR-035 Paretisk ekstremitet - smerteproblematikk, ødem, bevegelsesinnskrenkning
FMR-036 Spastisitet
FMR-039 Kroniske nevrologiske sykdommer
FMR-040 Perifer nerveskade og perifer nevropati
Bildediagnostikk og supplerende undersøkelser
FMR-063 Bildediagnostikk - nervesystemet og bevegelsesapparatet
FMR-064 Nevrofysiologisk undersøkelse
FMR-065 Tilleggsundersøkelser - tolke klinisk betydning av svar
Smerte
FMR-069 Smerter - nervesystemets oppbygning og funksjon
FMR-070 Kartlegge smertetyper - smerteskjema
FMR-071 Medikamentell behandling - Bruk av smertetrapp
FMR-072 Ikke-medikamentelle behandlingsformer
Ernæring, elektrolytter og benhelse
FMR-076 Ernæringsbehov - underernæring og feilernæring
Hud
FMR-079 Trykksår
Rehabilitering i intensivfasen
FMR-082 Tidlig rehablitering - akuttfasen
Rehabilitering ved ryggmargsskade
FMR-092 Etiologi, rehabiliteringsforløp, komplikasjoner og utfordringer - ryggmargsskade
FMR-093 Ryggmargsskadens betydning - kroppsfunksjoner og -strukturer
FMR-094 Klassifikasjon og undersøkelse - internasjonal standard
FMR-095 Akutt- og subakutt håndtering og behandling av ryggmargsskader
FMR-096 Autonom dysrefleksi
FMR-097 Nevrologisk forverring
FMR-098 Fysisk aktivitet - teningsprinsipper og kroppslig respons
FMR-099 Urodynamisk undersøkelse
Metoder for utredning og rehabilitering av andre pasientgrupper
FMR-107 Nevrologisk sykdom eller skade - funksjonsnedsettelse og komplikasjoner

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.

Deltakerne skal lære diagnostiske prosedyrer og det teoretiske grunnlag for en forståelsesmodell for sammensatte helseplager, kognitiv atferdsterapi og samtaleteknikker som grunnlag for forståelse av sammensatte lidelser og valg av hensiktsmessige behandlingsstrategier.

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Rehabiliteringsledelse
FMR-014 Vitenskapelig dokumentasjon
FMR-015 Måleinstrumenter og effektmål i klinikk og forskning
Psykologiske, psykiatriske og sosiale faktorers betydning for sykdoms- og rehabiliteringsforløp
FMR-016 Psykologiske og sosiale faktorer, motivasjon og mestringsstrategier
Metoder for utredning og rehabilitering ved ulike problemstillinger
FMR-022 Motivasjon og mestringsstrategier
FMR-023 Kognitiv terapi
Smerte
FMR-067 Smertetilstander - diagnostisere, behandle og følge opp

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.

​​Kurset gir nødvendig kunnskap om arbeidet med spesialisterklæringer, fastsetting av medisinsk invaliditet og den sakkyndiges ansvar og rolle, jamfør sjekklisten. Kurs gir oversikt over trygdens regelverk i forhold til ytelser, refusjoner m.m.

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Rehabiliteringsledelse
FMR-008 Sakkyndig
FMR-009 Arbeidsevne og indikasjoner for arbeidsrettede tiltak
FMR-011 Spesialisterklæringer
FMR-012 Regelverk - hjelpemidler og tilpasning av bolig
FMR-013 Stønadsordninger

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.

Kurset går gjennom utbredelse, diagnostikk og behandling av de vanligste atraumatiske muskel- og skjelettplagene i befolkningen og i helsevesenet. Kurset gir grunnkompetanse for å arbeide med pasienter med muskel- og skjelettplager, både kortvarige og langvarige smertetilstander. Det er også flere praktiske sesjoner hvor kursdeltagerne får instruksjon og øving i klinisk undersøkelse. Indikasjon for supplerende undersøkelser gjennomgås også.

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Rehabiliteringsledelse
FMR-006 Samarbeide med andre aktører i rehabiliteringsforløpet
FMR-007 Rehabiliteringsforløp - komplikasjoner
FMR-014 Vitenskapelig dokumentasjon
FMR-015 Måleinstrumenter og effektmål i klinikk og forskning
Bevegelsesapparatet
FMR-041 Normale og aldersbetingede tilstander
FMR-042 Immoblisering og økt aktivitet/belastning
FMR-043 Atrose og bruskforandringer
FMR-044 Tendinopatier og senerupturer
FMR-045 Risikofaktorer for utvikling av langvarige plager eller alvorlig patologi
FMR-046 Kliniske undersøkelser/tester
FMR-049 Skulder
FMR-050 Albue, håndledd og hånd
FMR-051 Bekken og hofter
FMR-052 Kne
FMR-053 Ankel og fot
FMR-057 Hypermobilitet - skåringsverktøy
FMR-058 Skåringsverktøy og skjema
FMR-059 Kirurgisk intervensjon
Bildediagnostikk og supplerende undersøkelser
FMR-063 Bildediagnostikk - nervesystemet og bevegelsesapparatet
FMR-064 Nevrofysiologisk undersøkelse
FMR-065 Tilleggsundersøkelser - tolke klinisk betydning av svar
Smerte
FMR-067 Smertetilstander - diagnostisere, behandle og følge opp
FMR-070 Kartlegge smertetyper - smerteskjema
FMR-071 Medikamentell behandling - Bruk av smertetrapp
FMR-072 Ikke-medikamentelle behandlingsformer

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.

Dette kurset het tidligere "Muskel- og skjelettlidelser – diagnostikk og behandling, inklusive innføring i muskel- og skjelettradiologi".

Etter endt kurs skal deltakerne vite forskjellen på spesifikke og uspesifikke tilstander i columna og kjenne godt til den fysikalsk medisinske tilnærmingen i diagnostikken (anamnese, klinisk undersøkelse og radiologi) og behandlingen av dem.

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Rehabiliteringsledelse
FMR-006 Samarbeide med andre aktører i rehabiliteringsforløpet
FMR-007 Rehabiliteringsforløp - komplikasjoner
FMR-014 Vitenskapelig dokumentasjon
FMR-015 Måleinstrumenter og effektmål i klinikk og forskning
Bevegelsesapparatet
FMR-045 Risikofaktorer for utvikling av langvarige plager eller alvorlig patologi
FMR-046 Kliniske undersøkelser/tester
FMR-047 Nakke
FMR-048 Rygg
FMR-058 Skåringsverktøy og skjema
FMR-059 Kirurgisk intervensjon
Bildediagnostikk og supplerende undersøkelser
FMR-063 Bildediagnostikk - nervesystemet og bevegelsesapparatet
FMR-064 Nevrofysiologisk undersøkelse
FMR-065 Tilleggsundersøkelser - tolke klinisk betydning av svar
Smerte
FMR-067 Smertetilstander - diagnostisere, behandle og følge opp

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.

Dette kurset het tidligere "Diagnostikk og behandling av nakke, brystrygg, korsrygg og bekken, samt radiologi av columna".

Kurset skal bidra til​ kompetanse i følgende læringsmål*:

Rehabiliteringsledelse
FMR-011 Spesialisterklæringer

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.

Her finner du generell informasjon til LIS om kurs.

Langtidsplan/normalfrekvens viser hvor ofte og i hvilke regioner kurs planlegges over en seks års periode. Planen oppdateres så fort tid og sted er avklart med kursleder og publisert i kurskatalogen, senest seks måneder før oppstart.

Har du spørsmål til gjennomføring av annonserte kurs, ta kontakt med RegUt i regionen kurset skal arrangeres i.

Nasjonalt anbefalt kurs i administrasjon og ledelse

Helsedirektoratet anbefaler kurs i administrasjon og ledelse for LIS i alle spesialiteter unntatt arbeidsmedisin, allmennmedisin og samfunnsmedisin. Kurset bidrar til kompetanse i flere av læringsmålene i felles kompetansemål. Du finner mer informasjon om kurset her:

Administrasjon og ledelse - Nasjonalt opptak, flere datoer tilgjengelig

 

Utdanningsvirksomhetenes planer for spesialistutdanning i fysikalsk medisin og rehabilitering

​Utdanningsvirksomhetene skal utarbeide en plan for hver av spesialitetene det er godkjent for: Utdanningsvirksomhetenes planer for spesialistutdanning i fysikalsk medisin og rehabilitering

Regler for godkjenning etter gammel ordning for spesialistutdanning

For leger som skal søke spesialistgodkjenning etter gammel ordning, gjelder fortsatt det gamle regelverket. Du finner informasjon om disse reglene på Helsedirektoratets sider: Regler for gammel spesialistutdanning – fysikalsk medisin og rehabilitering

Har du flere spørsmål om gammel ordning? Her finner du mer informasjon om kursgodkjenning, spesialistgodkjenning, overgangsregler og lignende: For LIS i gammel ordning

Fordeling av RegUts ansvar for spesialistutdanningene

Hovedansvaret for de regionale utdanningssentrenes oppfølging av sykehusspesialitetene er fordelt mellom de fire RegUt-ene. RegUt Helse Midt-Norge har ansvaret for fysikalsk medisin og rehabilitering. Ansvar for gjennomføring av kursene ligger hos det regionale utdanningssentret i regionen der kurset skal arrangeres.

Du kan lese mer om fagkontaktansvaret til RegUt her: Overordnete oppgaver for den enkelte spesialitet - fagkontakt RegUt

Nyttige lenker

Som LIS i fysikalsk medisin og rehabilitering vil du kunne finne mye god informasjon på Helsebiblioteket innen din spesialitet. Helsebiblioteket er et nasjonalt, gratis internettbibliotek for helsetjenesten. Her finner du medisinske oppslagsverk, databaser og tidsskrifter som er relevant for LIS i fysikalsk medisin og rehabilitering.

Vi har også samlet sammen andre nyttige lenker du som LIS kan ha nytte av å vite om, fra godkjente og registrerte utdanningsvirksomheter til viktige begreper i spesialistutdanningen. Siden oppdateres løpende.

Send oss en tilbakemelding!

Har du forslag til hvordan å gjøre denne siden bedre, spørsmål knyttet til det som ligger her eller generelle innspill til innholdet på nettsiden? Send oss gjerne en tilbakemelding på carmau@ous-hf.no.

Nyheter for LIS i fysikalsk medisin og rehabilitering

    Sist oppdatert 12.03.2024