Send oss en tilbakemelding!
Roller og ansvar for spesialistutdanning i spesialisthelsetjenesten
Spesialistforskriften beskriver roller og ansvar for spesialistutdanningen i spesialisthelsetjenesten for tre parter, i tillegg til lege i spesialisering. Helsedirektoratet ivaretar myndighetsansvaret, de regionale helseforetakene har sørge-for-ansvaret og Legeforeningens spesialitetskomiteer kan rådgi Helsedirektoratet. LIS har ansvaret for egen læring.
Helsedirektoratet
- skal følge med på helheten og kvaliteten i spesialistutdanningen
- kan fastsette endringer i læringsmål
- kan gi anbefalinger om læringsaktiviteter og om vurderingsformer
- fatter vedtak om spesialistgodkjenning og godkjenning av utdanningsvirksomheter
Helsedirektoratet har utviklet en digital opplæringsressurs om spesialistutdanning for leger: DigLIS. DigLIS er for deg som er engasjert eller interessert i den nye utdanningen for legespesialister i Norge. I ressursen finner du både enkle animasjonsfilmer, digitale historier og et stort utvalg av spørsmål og svar, begreper og ressurser, og lenker til videre lesning og fordypning.
De regionale helseforetakene
- skal sørge for at regionens behov for utdanning av spesialister til spesialisthelsetjenesten blir dekket, blant annet ved å sørge for:
- at det er tilstrekkelig med stillinger for å sikre nødvendig tilgang på spesialister
- at det tilbys stillinger for å kunne ta sykehusdelen av utdanningens første del
- at det legges til rette for helhetlige utdanningsløp for utdanningens andre og tredje del i sykehusspesialitetene på tvers av helseforetak, private aktører, andre aktuelle aktører og eventuelle læringsarenaer i primærhelsetjenesten
- at det opprettes regionale utdanningssentre som skal ha ansvar for å utvikle og gjennomføre læringsaktiviteter
- samarbeid med andre regionale helseforetak for å bidra til en samordnet og harmonisert utdanning i hele landet
Godkjente utdanningsvirksomheter
En godkjent utdanningsvirksomhet er et helseforetak, privat sykehus, privat rusinstitusjon, laboratorium eller annen virksomhet som er godkjent for å kunne tilby utdanning i en eller flere medisinske spesialiteter. En godkjent utdanningsvirksomhet skal sørge for at utdanningen av spesialister i virksomheten skjer innen faglig forsvarlige rammer og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og gjennomstrømning i utdanningsløpet. Kravene til godkjente utdanningsvirksomheter er beskrevet i spesialistforskriftens § 22.
Regionale utdanningssentre for leger i spesialisering
På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har de regionale helseforetakene opprettet et regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering (RegUt) ved hvert regionsykehus, for å ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning.
Formålet med de regionale utdanningssentrene er:
- Bedre kvalitet, effektivitet, forutsigbarhet og progresjon i utdanningsløpene
- Bedre kvalitet på utdanningen gjennom å etablere et godt samarbeid om utdanningsløp, læringsaktiviteter, veiledning og kompetansevurdering slik at en oppnår et likeverdig utdanningstilbud regionalt og nasjonalt
Legeforeningens spesialitetskomiteer
- kan gi faglige råd til Helsedirektoratet i saker om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning
- skal bli bedt om råd ved:
- utarbeidelse av forslag til endringer i læringsmål og anbefalinger om læringsaktiviteter
- godkjenning og vurdering av utdanningsvirksomheter
Lege i spesialisering
- har ansvaret for egen læring, blant annet ved å følge opp den individuelle utdanningsplanen
Læringsmål barnesykdommer og felles kompetansemål
Hva er et læringsmål?
I spesialistforskriften defineres læringsmål som hva en lege skal forstå, kunne og være i stand til å utføre og gjennomføre etter endt læringsprosess og spesialistutdanning. Læringsmålene skal beskrive de generelle kravene til kompetanse som læringen skal resultere i. Hvert læringsmål inneholder krav til kunnskap og/eller ferdigheter, og spesifiserer også nivået på den kompetansen som skal oppnås.
Kompetansebegrep som brukes i læringsmålene for å beskrive kompetansenivå for kunnskap og ferdigheterLaveste kompetansenivå | Ha kjennskap til Kjenne til | Ha kjennskap til Kjenne til |
Mellomste kompetansenivå | Ha kunnskap om | Under supervisjon kunne utføre/anvende/håndtere osv. |
Høyeste kompetansenivå | Ha god kunnskap om | Beherske Selvstendig kunne utføre/anvende/håndtere osv. |
Hva sier forskriften om læringsmålene i din spesialitet?
Spesialistforskriften regulerer læringsmålene for de ulike spesialistutdanningene og definerer kravene som stilles for spesialistgodkjenning.
For å godkjennes som spesialist i din spesialitet, må du oppfylle kravene til kompetanse innen flere sett læringsmål:
- Læringsmål i utdanningens første del*
(spesialistforskriftens vedlegg 2, del A) - Felles kompetansemål
(spesialistforskriftens vedlegg 2, del A) - Spesifikke læringsmål for din spesialitet (LIS3)
(spesialistforskriftens vedlegg 2, del B)
*Turnustjeneste fullført etter reglene i gammel ordning for spesialistutdanning er sidestilt med utdanningens første del (LIS1) i ny ordning.
I spesialistforskriften ligger læringsmålene for alle spesialitetene i vedlegg 2, som du finner her:
Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften)
Helsedirektoratet har laget oversikter over læringsmålene i barnesykdommer og felles kompetansemål som du finner her:
Anbefalinger om læringsaktiviteter i barnesykdommer
Hva er en læringsaktivitet?
Læring skjer kontinuerlig gjennom daglig praksis. I spesialistutdanningen brukes begrepet læringsaktivitet om en definert og strukturert aktivitet som gjennomføres med sikte på å oppnå læringsmål, som f.eks. kurs, gjennomføring av bestemte prosedyrer, internundervisning og litteraturgjennomgang.
Hva menes med lokale, regionale og nasjonale læringsaktiviteter?
Den enkelte utdanningsvirksomhet velger selv hvilke lokale læringsaktiviteter de legger opp til i sine utdanningsplaner. For enkelte spesialiteter er de lokale aktivitetene samordnet regionalt. Anbefalingene som gis av Helsedirektoratet er rettet mot alle utdanningsvirksomheter og gjelder således nasjonalt.
Hva innebærer det at en læringsaktivitet er anbefalt av Helsedirektoratet?
Helse- og omsorgsdepartementet utdyper hva som menes med anbefalinger om læringsaktiviteter i sine kommentarer til spesialistforskriften: Helsedirektoratet fastsetter anbefalinger om læringsaktiviteter, jf. § 3 andre ledd. Disse angir hvordan utdanningsvirksomhetene bør innrette seg. De bør som et utgangspunkt legges til grunn av virksomhetene. Virksomhetene vil imidlertid kunne ha gode grunner for å velge andre løsninger, og er da ikke bundet til å følge anbefalingene.
Læringsaktiviteter i individuell utdanningsplan
I Veileder for kompetansevurdering av leger i spesialisering anbefaler Helsedirektoratet at den individuelle utdanningsplanen for LIS kan tilpasses etter vurdering av den enkeltes kompetanse: For eksempel er det for spesialiteter som har nasjonalt anbefalte prosedyrer, lagt inn et minimum antall repetisjoner per prosedyre. Dersom en kompetansevurdering tilsier at LIS-en vil trenge flere repetisjoner enn den anbefalte mengden, kan informasjon om dette legges inn i Kompetanseportalen.
Hva er de regionale utdanningssentrenes ansvar for nasjonalt anbefalte læringsaktiviteter?
De regionale utdanningssentrene sørger for utvikling og gjennomføring av kurs som anbefales av Helsedirektoratet. De fleste kursene arrangeres av de regionale utdanningssentrene, med kursledere og kurskomiteer oppnevnt av det regionale utdanningssenteret som har fagkontaktansvar for spesialiteten. Enkelte kurs arrangeres av eksterne aktører, f.eks. tverrfaglige kompetansemiljøer i Norge eller utenlandske arrangører for internasjonalt sertifiserte kurs.
De nasjonalt anbefalte prosedyrene gjennomføres hovedsakelig lokalt i utdanningsvirksomhetene. De regionale utdanningssentrenes rolle i ivaretakelse av prosedyrene er først og fremst å bistå gjennom de regionale rådene med faglige innspill til prosedyrebeskrivelsene i Kompetanseportalen. For det fåtallet prosedyrer som gjennomføres utenom utdanningsvirksomhetene, kan rollen være større.
Helsedirektoratet anbefaler følgende læringsaktiviteter for å oppnå spesialistkompetanse i barnesykdommer:
Om nasjonalt anbefalte kurs i barnesykdommer
Pediatrikurs 1 - Introduksjonskurs 1
Læringsutbyttebeskrivelse:
Gi deltagerne konkrete råd om diagnostikk og behandling av vanlige sykdommer og tilstander i barnealderen. I forelesninger legges det vekt på praktiske råd. Det vil også være kasuistikkbasert gruppearbeid. Demonstrasjon av vanlige undersøkelser som spirometri og prikktest samt behandling av eksem.
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Grunnleggende pediatri
PED -001 Medisinsk vurdering av barn og ungdom, og informere barnet og foreldrene om vurderingen
Akutt pediatri
PED-007 Lede resuscitering
PED-008 Akuttbehandling - anafylaksi
PED-009 Akuttbehandling - dehydrering, ketoacidose, elektrolytt- og syre-/baseforstyrrelser
PED-010 Akuttbehandling - meningitt og sepsis
PED-011 Akuttbehandling - kramper og redusert bevissthet
PED-012 Akuttbehandling - respirasjons- og sirkulasjonssvikt
Praktiske ferdigheter
PED-015 Intravenøs og intraossøs tilgang
PED-017 Lumbalpunksjon
PED-019 Navlevenekateter
PED-022 Blærekateterisering og blærepunksjon
PED-024 Svelgtube, bag/maske, CPAP, BiPAP og High-flow.
PED-025 Intubasjon
PED-028 Elektrokardiogram (EKG)
Allergologi og lungesykdommer
PED-035 Astma
Barnekirurgiske tilstander
PED-040 Akutt abdomen, akutt skrotum, ileus/volvulus, invaginasjon, lyskebrokk og pylorusstenose
PED-052 Diabetes mellitus
Gastroenterologi og leversykdommer
PED-065 Gastrointestinal blødning
PED-068 Akutte og kroniske magesmerter
PED-070 Diaré og dehydrering
Hematologi
PED-079 Idiopatisk trombocytopenisk purpura (ITP) - akutt og kronisk
Malign sykdom hos barn
PED-083 Mistenkt malign sykdom
PED-084 Akutte tilstander
Infeksjoner
PED-087 Ukompliserte infeksjonssykdommer
PED-088 Alvorlige infeksjonssykdommer
Immunologi, transplantasjon og revmatologi
PED-094 Akutte immunologiske sykdommer
Kardiologi
PED-101 Akutt hjertesykdom etter nyfødtperioden
PED-105 Kardiale bilyder
PED-106 Akutte arytmier
Nefrologi
PED-110 Urinveisinfeksjon
PED-111 Nefrotisk syndrom og glomerulonefritt - Indikasjon for nyrebiopsi
PED-112 Hemolytisk uremisk syndrom
PED-115 Akutt og kronisk nyresvikt
Neonatologi
PED-120 Initial behandling ved fødsel
PED-122 Lede resuscitering av nyfødte - Manuell luftveishåndtering - Intubasjon og navlevenekateter
PED-123 Neonatal hypoglykemi
PED-124 Nyfødte - infeksjon
PED-127 Neonatale kramper
PED-128 Perinatal asfyksi, nasjonale retningslinjer for hypotermibehandling
PED-130 Neonatal ikterus, utskiftingstransfusjon
PED-131 Pulmonal adaptasjonsforstyrrelse, RDS og BPD - surfaktant
PED-134
Nevrologi
PED-137 Nevrologisk undersøkelse - bedømmingsverktøy
PED-142 Epilepsi
Sosialpediatri
PED-148 Fysisk, psykisk eller seksuelt overgrep eller omsorgssvikt
PED-149 Påført hodeskade (filleristingsskade - abusive head trauma)
PED-151 Mishandlings- og overgrepssaker
Intoksikasjoner
PED-156 Akutt intoksikasjon - symptomatisk behandling
PED-157 Intoksikasjoner - spesifikk behandling
Legemidler til barn
PED-160 Administrere legemidler
PED-161 Oppslagsverk, databaser og doseringsveiledere - god og trygg legemiddelhåndtering
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.
Pediatrikurs 2 - Introduksjonskurs 2
Kurset vil gi god innsikt i diagnostikk og behandling av de vanligste tilstandene som LIS møter på en barnepoliklinikk og på en barnemedisinsk sengepost. Dette er et kurs som dekker generelle tilstander, i motsetning til «Pediatri kurs 1» som er akuttrettet.
«Hvordan gjøre kloke valg?» er en rød tråd gjennom kurset. LIS lærer allergologisk, nevrologisk og genetisk diagnostikk, samt vurdering av vekst og lengde. «Ivaretakelse av kronisk syke barn med sammensatte problemstillinger» og «Barnepalliasjon» er andre fokusområder. Kursets to siste dager dekker store deler av feltet «Infeksjoner hos barn».
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Grunnleggende pediatri
PED-001 Medisinsk vurdering av barn og ungdom, og informere barnet og foreldrene om vurderingen
PED-002 Måling av vekt, lengde/høyde og hodeomkrets, og beskrive avvik
PED-003 Motorisk og kognitiv utvikling
PED-004 Akutte og kroniske smerter
PED-005 Omsorg for kronisk syke barn
PED-006 Trygderettigheter - Lover og forskrifter som skal sikre barns rettigheter
Praktiske ferdigheter
PED-031 Toppstrømshastighet (PEF) og spirometri
Allergologi og lungesykdommer
PED-032 Allergiske sykdommer
PED-033 Atopisk eksem
PED-035 Astma
Barnepsykiatriske tilstander
PED-049 Psykosomatiske lidelser
Endokrinologi
PED-055 Vekstforstyrrelser
PED-057 Systemiske glukokortikoider
Ernæring
PED-061 Ernæring og ernæringstilskudd
PED-063 Sykelig overvekt
Gastroenterologi og leversykdommer
PED-066 Gulping, oppkast og refluks
PED-067 Øsofageal pH-måling, pH-sonde og resultat av pH-måling.
PED-068 Akutte og kroniske magesmerter
PED-071 Obstipasjon og enkoprese
PED-073 Hyperbilirubinemi etter neonatalperioden
Genetikk og metabolske sykdommer
PED-074 Genetiske sykdommer og kromosomfeil
PED-076 Genetisk veiledning og genetisk utredning - Bioteknologiloven
Hematologi
PED-078 Anemi - Beinmargsundersøkelse
PED-082 Lymfadenopati
Infeksjoner
PED-087 Ukompliserte infeksjonssykdommer
PED-088 Alvorlige infeksjonssykdommer
PED-090 Importerte infeksjonssykdommer - isolasjon ved importerte infeksjonssykdommer
PED-091 Tuberkulose
PED-092 HIV, hepatitt B og C
Kardiologi
PED-102 Brystsmerter, hjertebank og synkope
PED-107 Primær og sekundær hypertensjon
Nefrologi
PED-108 Inkontinens og enurese
Neonatologi
PED-124 Nyfødte - infeksjon
PED-125 Nyfødte - kongenitt infeksjon
Nevrologi
PED-137 Nevrologisk undersøkelse - bedømmingsverktøy
PED-138 Forsinket psykomotorisk utvikling og syndromer
PED-143 Hodepine
PED-145 Habilitering/rehabilitering - tverrfaglige arbeidsformer
PED-147 Kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME) - oppfølgingsplan
Ungdomsmedisin
PED-152 Ungdoms kognitive og psykososiale utvikling
Legemidler til barn
PED-160 Administrere legemidler
PED-161 Oppslagsverk, databaser og doseringsveiledere - god og trygg legemiddelhåndtering
PED-162 Ikke-registrerte preparater, utskriving av legemidler med mer, samt refusjonsreglene
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.
Pediatrikurs 3 - Nefrologi, endokrinologi, immunologi og revmatologi
Revmatologi og immunologi: Ha kunnskap om diagnostikk, utredning og under supervisjon kunne behandle av akutte immunologiske sykdommer, som Henoch Schønlein purpura, Kawasaki sykdom, virale og reaktive artritter og periodisk feber syndrom (PED-094). Ha kunnskap om utredning og behandling av revmatiske og autoimmune sykdommer, inkludert juvenil idiopatisk artritt og kjenne til organiseringen av dette tilbudet nasjonalt og regionalt (PED-093). Ha kunnskap om og under supervisjon kunne behandle barn med medfødt og ervervet immunsvikt (PED-095). Ha kunnskap om og under supervisjon kunne følge opp transplanterte pasienter i samarbeid med spesialavdeling (PED-097). Ha kunnskap om vaksinasjon og infeksjonsbehandling av barn med medfødt og ervervet immunsvikt (PED-098, PED-096, dekkes delvis i Introduksjonskurs 2)
Nefrologi: Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med hematuri, samt indikasjon for nyrebiopsi ved hematuri og vurdering av hematuri som ledd i systemsykdom (PED-109). Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle barn med nefrotisk syndrom og glomerulonefritt, samt indikasjon for nyrebiopsi (PED-111). Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske akutt behandling av hemolytisk uremisk syndrom (PED-112). Ha god kunnskap om utredning og beherske initial behandling av kongenitt avløpshinder i urinveiene, samt kjenne indikasjoner for profylaktisk behandling, videre utredning og postnatal oppfølging av barn med prenatalt påvist avløpshinder (PED-113). Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle proteinuri, samt indikasjoner for nyrebiopsi ved proteinuri (PED-114). Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utrede og behandle akutt og kronisk nyresvikt, inkludert behandling av tilgrunnliggende sykdom (PED-115).
Endokrinologi: Ha god kunnskap om diabetes, både symptomer og tegn samt initial behandling. Kjenne til prinsipper for behandling og bruk av kontinuerlig glukosemåler samt programmet for oppfølging av barn med diabetes, her under symptomer for kroniske komplikasjoner (PED 052) (KURS 1 og 6 vil ha fokus på behandling av ketoacidose). Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og initialbehandle kongenitte og ervervede thyreoideasykdommer hos barn og unge. Kjenne prinsippene for videre behandling og oppfølging (PED 053). Ha god kunnskap om utredning og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved forstyrrelser i kalsium/fosfat-stoffskiftet hos barn. Ha kunnskap om prinsippene for videre behandling og oppfølging (PED 054). Ha god kunnskap om symptomer og tegn på binyrebarksykdom hos barn og unge. Selvstendig kunne starte initial behandling ved binyrebarksvikt, også hos nyfødte, og ha kunnskap om prinsippene for videre utredning og behandling (PED 056). Ha god kunnskap om og selvstendig kunne identifisere symptomer og tegn på unormal pubertetsutvikling hos barn og unge. Selvstendig kunne klassifisere pubertetsstadium hos jenter. Ha kunnskap om prinsippene for videre utredning og behandling. (PED 058). Kjenne symptomer og tegn på feil i somatisk kjønnsutvikling og kunne henvise til videre utredning og behandling (PED 059). Kjenne symptomer og tegn på de ulike former for hypofysesvikt hos barn og unge, herunder nyfødte, og ha kunnskap om videre utredning og behandling (PED 060).
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Endokrinologi
PED-052 Diabetes mellitus
PED-053 Thyreoideasykdommer
PED-054 Kalsium/fosfat-stoffskiftet
PED-056 Binyrebarksykdom
PED-058 Unormal pubertetsutvikling
PED-059 Somatisk kjønnsutvikling
PED-060 Hypofysesvikt
Nefrologi
PED-109 Hematuri - nyrebiopsi ved hematuri, hematuri som ledd i systemsykdom
PED-111 Nefrotisk syndrom og glomerulonefritt - Indikasjon for nyrebiopsi
PED-112 Hemolytisk uremisk syndrom
PED-113 Kongenitt avløpshinder i urinveiene
PED-114 Proteinuri -Indikasjon for nyrebiopsi
PED-115 Akutt og kronisk nyresvikt
Immunologi, transplantasjon og revmatologi
PED-093 Revmatiske og autoimmune sykdommer
PED-094 Akutte immunologiske sykdommer
PED-095 Medfødt og ervervet immunsvikt
PED-096 Infeksjoner ved medfødt og ervervet immunsvikt
PED-097 Transplanterte pasienter
PED-098 Vaksinasjonsprogrammet
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.
Pediatrikurs 4 - Allergi og lungesykdommer, gastroenterologi
Innføring i utredning, diagnostikk og behandling av barn med astma, allergi og atopisk eksem. Epidemiologi, immunologi og miljøfaktorer av betydning knyttet til astma og allergi i barnealder.
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Akutt pediatri
PED-012 Akuttbehandling - respirasjons- og sirkulasjonssvikt
Allergologi og lungesykdommer
PED-032 Allergiske sykdommer
PED-033 Atopisk eksem
PED-034 Matvareallergi og -intoleranse
PED-035 Astma
PED-036 Bildediagnostikk, bronkoskopi, biopsi, bronkoalveolær lavage og ciliefunksjonsundersøkelser
PED-037 Cystisk fibrose og ciliedyskinesi
PED-038 Kongenitale misdannelser, anatomiske misforhold og kronisk interstitiell lungesykdom
Intoksikasjoner
PED-158 Petroleumsaspirasjon
Allergologi og lungesykdommer
PED-034 Matvareallergi og -intoleranse
PED-037 Cystisk fibrose og ciliedyskinesi
Barnekirurgiske tilstander
PED-039 Medfødte tilstander -umiddelbar eller tidlig kirurgisk behandling
PED-040 Akutt abdomen, akutt skrotum, ileus/volvulus, invaginasjon, lyskebrokk og pylorusstenose
Ernæring
PED-061 Ernæring og ernæringstilskudd
PED-062 Spise- og ernæringsvansker, underernæring og dårlig trivsel
PED-064 Parenteral ernæring
Gastroenterologi og leversykdommer
PED-065 Gastrointestinal blødning
PED-066 Gulping, oppkast og refluks
PED-067 Øsofageal pH-måling, pH-sonde og resultat av pH-måling.
PED-068 Akutte og kroniske magesmerter
PED-069 Inflammatoriske tarmsykdommer
PED-070 Diaré og dehydrering
PED-071 Obstipasjon og enkoprese
PED-072 Malabsorpsjon.
PED-073 Hyperbilirubinemi etter neonatalperioden
Immunologi, transplantasjon og revmatologi
PED-097 Transplanterte pasienter
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.
Pediatrikurs 5 - Hematologi og onkologi
Etter dette kurset skal LIS:
- Kunne vurdere perifert blodutstryk som ledd i utredning av anemi. Kunne utrede et barn med anemi i forhold til aktuelle differensialdiagnoser og starte adekvat behandling
- Kjenne til bruk av perifert blodutstryk som ledd i utredning av malign blodsykdom og kjenne til indikasjonen for benmargsundersøkelse ved mistenkt leukemi/malign sykdom
- Kunne utrede og behandle barn med trombose, koagulopati eller blødersykdom
- Kunne utrede barn med infeksiøs eller malignt forstørrede lymfeknuter
- Kunne gjenkjenne tidlige symptomer hos barn med kreftsykdom og initial utredning før overflytting til barneonkologisk enhet. Kunne starte initial stabiliserende behandling av akutte onkologiske situasjoner før overflytting til barneonkologisk enhet
- Kunne grunnprinsippene behandlingen av de vanligste maligne sykdommer hos barn
- Kjenne til støttebehandling som transfusjoner og kvalmestillende ved malign sykdom hos barn
- Identifisere og sikre adekvat prøvetaking og oppstart av behandling av barn med nøytropen feber
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Praktiske ferdigheter
PED-018 Beinmargspunksjon, beinmargsbiopsi og beinmargsutstryk
Hematologi
PED-077 Blodutstryk -infeksjonssykdommer og hematologiske sykdommer
PED-078 Anemi - Beinmargsundersøkelse
PED-079 Idiopatisk trombocytopenisk purpura (ITP) - akutt og kronisk
PED-081 Koagulopatier - Faktorerstatning ved hemofili
PED-082 Lymfadenopati
Malign sykdom hos barn
PED-083 Mistenkt malign sykdom
PED-084 Akutte tilstander
PED-085 Malign sykdom - oppfølgende behandling
PED-086 Behandling av komplikasjoner
Immunologi, transplantasjon og revmatologi
PED-097 Transplanterte pasienter
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.
Pediatrikurs 6 - Akuttpediatri
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Grunnleggende pediatri
PED-001 Medisinsk vurdering av barn og ungdom, og informere barnet og foreldrene om vurderingen
Akutt pediatri
PED-007 Lede resuscitering
PED-008 Akuttbehandling - anafylaksi
PED-009 Akuttbehandling - dehydrering, ketoacidose, elektrolytt- og syre-/baseforstyrrelser
PED-010 Akuttbehandling - meningitt og sepsis
PED-011 Akuttbehandling - kramper og redusert bevissthet
PED-012 Akuttbehandling - respirasjons- og sirkulasjonssvikt
PED-013 Akuttbehandling - brann- og strømskader og hypotermi
ÅED-014 Transport av syke barn
Praktiske ferdigheter
PED-015 Intravenøs og intraossøs tilgang
PED-024 Svelgtube, bag/maske, CPAP, BiPAP og High-flow.
PED-025 Intubasjon
PED-026 Respiratorbehandling
Allergologi og lungesykdommer
PED-035 Astma
Barnekirurgiske tilstander
PED-040 Akutt abdomen, akutt skrotum, ileus/volvulus, invaginasjon, lyskebrokk og pylorusstenose
Endokrinologi
PED-052 Diabetes mellitus
PED-060 Hypofysesvikt
Gastroenterologi og leversykdommer
PED-065 Gastrointestinal blødning
PED-068 Akutte og kroniske magesmerter
Genetikk og metabolske sykdommer
PED-075 Metabolske sykdommer
Hematologi
PED-080 Disseminert intravaskulær koagulasjon
Malign sykdom hos barn
PED-084 Akutte tilstander
Infeksjoner
PED-088 Alvorlige infeksjonssykdommer
Immunologi, transplantasjon og revmatologi
PED-094 Akutte immunologiske sykdommer
Kardiologi
PED-101 Akutt hjertesykdom etter nyfødtperioden
PED-106 Akutte arytmier
Nefrologi
PED-112 Hemolytisk uremisk syndrom
PED-115 Akutt og kronisk nyresvikt
Nevrologi
PED-142 Epilepsi
Intoksikasjoner
PED-156 Akutt intoksikasjon - symptomatisk behandling
Neonatologi
PED-122 Lede resuscitering av nyfødte - Manuell luftveishåndtering - Intubasjon og navlevenekateter
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.
Pediatrikurs 7 - Sosialpediatri, ungdomsmedisin, barne- og ungdomspsykiatri, nevrologi og metabolske sykdommer
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre nevrologisk undersøkelse og vurdere barnets utvikling vha vanlige bedømmingsverktøy (PED-137)
- Han god kunnskap om og selvstendig kunne utrede barn med forsinket motorisk utvikling og syndromer, kjenne aktuelle samarbeidspartnere og deres arbeidsmetoder. Kjenne indikasjon for henvisning til spesialavdeling, inkludert indikasjon for henvisning til genetisk utredning og veiledning (PED-138)
- Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske initial behandling av barn med nevrokirurgiske sykdommer, både medfødte og ervervede, herunder tumor cerebri. Kunne samarbeide med nevrokirurgisk avdeling om videre behandling og oppfølging (PED-139)
- Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske initial behandling av vaskulære og inflammatoriske sykdommer i sentralnervesystemet (PED-140)
- Ha kunnskap om risikofaktorer for, utredning og behandling av barn med cerebral parese (PED-141)
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med epilepsi, herunder behandling av status epilepticus (PED-142)
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med hodepine (PED-143)
- Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle barn med tuberøs sklerose og nevrofibromatose (PED-144)
- Ha kunnskap om prinsipper for habilitering/rehabilitering av barn. Ha kunnskap om og kunne medvirke i aktuelle tverrfaglige arbeidsformer som ledd i oppfølging (PED-145)
- Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utrede barn med nevromuskulære sykdommer (PED-146)
- Ha god kunnskap om utredning og selvstendig kunne lage oppfølgingsplan for barn med kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME) (PED-147)
- Foreldre-barn- forhold, tilknytningsforstyrrelser og sosiale funksjonsforstyrrelser (PED-044)
- Psykiske belastningsreaksjoner, tilknytningsforstyrrelser og sosiale funksjonsforstyrrelser PED-045)
- Sosialpediatri Fysisk, psykisk eller seksuelt overgrep eller omsorgssvikt (PED-148)
- Sosialpediatri Påført hodeskade (filleristingsskade - abusive head trauma) (PED-149
- Sosialpediatri Fabrikert eller påført sykdom (Factitious disorder by proxy - Münchhausen by proxy (PED-150)
- Sosialpediatri Mishandlings- og overgrepssaker (PED-151)
- Ungdoms kognitive og psykososiale utvikling (PED-152)
- Ungdomsårene – spesifikke sykdommer og problemområder (PED-153)
- Ungdomsårene - oppfølging av kroniske sykdommer (PED-154)
- Overføring fra barnemedisinsk til voksenmedisinsk oppfølging (PED-155)
Pediatrikurs 8 - Nyfødtmedisin og kardiologi
Neonatologi:
Etter endt kurs skal deltakerne på kurset:
- Kunne identifisere nyfødte med kongenitte misdannelser, både ortopedisk/kirurgiske og medisinske (bla lunge), og ha kjennskap til diagnostisering, behandling og prognose vedr de forskjellige tilstandene.
- Ha kunnskap om kompliserte medfødte hjertefeil, symptomer, diagnostisering, behandling og prognose.
- Ha kjennskap til veiledning av foreldre mtp prenatale samtaler ved truende prematuritet, samt vedr screeningprogrammet.
- Kunne sette opp adekvat ernæring av nyfødte og premature, med kunnskap om adekvat tilførsel av næringsstoffer og kalorier, samt vitaminer og sporstoffer.
- Kunne gjøre en allmenn undersøkelse av en nyfødt med fokus på medfødte misdannelser, samt kunne ta imot et moderat prematurt barn, og ha kjennskap til mottak av ekstremt premature barn.
- Ha kunnskap om oppfølging av premature barn og andre risikobarn.
- Ha kunnskap om kriteriene for terapeutisk kjølebehandling av nyfødte med asfyxi, samt kunne redegjøre for behandling og prognose.
- Ha kunnskap om respiratorbehandling, prinsipper og praktisk gjennomføring.
- Kunne håndtere barn med abstinenser, både iatrogene og medfødte.
- Ha kunnskap om NEC, patofysiologi, symptomer, diagnostikk, behandling og prognose.
- Kunne behandle barn med pulmonal adaptasjonsforstyrrelse, RDS og BPD.
- Vite hvordan man doserer og gir surfactant, samt vite indikasjonen for surfactant.
- Kunne diagnostisere smerter hos nyfødte barn, og håndtere disse.
- Ha kunnskap om ROP, patofysiologi, forløp, behandling og prognose.
- Ha kunnskap om PDA, diagnostisering, behandling og prognose.
Kardiologi:
Etter endt kurs skal deltakerne på kurset:
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved respirasjons- og sirkulasjonssvikt. Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, ved ovennevnte tilstander, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre og tolke elektrokardiogram (EKG), herunder gjenkjenne arytmier, ventrikkelhypertrofi og belastningstegn, beregne korrigert QT-tid.
- Ha kunnskap om og under supervisjon kunne følge opp transplanterte pasienter i samarbeid med spesialavdeling.
- Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske stabiliserende behandling og klargjøring for transport av pasienter med komplisert medfødt hjertesykdom, herunder cyanotiske hjertefeil, hjertefeil med svikt og medfødte rytmeforstyrrelser.
- Ha kunnskap om symptomer og funn, og under supervisjon kunne starte utredning og initial behandling ved akutt hjertesykdom som oppstår etter nyfødtperioden, herunder kardiomyopatier, infeksjoner og inflammasjoner.
- Ha god kunnskap om vanlige differensialdiagnoser og selvstendig kunne iverksette adekvat utredning hos barn og unge med brystsmerter, hjertebank og synkope.
- Ha kunnskap om og under supervisjon kunne behandle barn med kronisk hjertesykdom og kronisk hjertesvikt.
- Ha kunnskap om prinsipper for oppfølging av barn med hjertesykdom, herunder barn som venter på operasjon eller er operert for, kongenitt hjertefeil. Ha kunnskap om mulige postoperative komplikasjoner.
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne vurdere ulike kardiale bilyder. Bestemme hvilke lyder som er fysiologiske og ikke krever videre utredning, bestemme aktuell utredning ved antatt ikke-fysiologiske bilyder.
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og iverksette initial behandling av akutte arytmier. Kjenne prinsipper for videre utredning og endelig behandling.
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Grunnleggende pediatri
PED-004 Akutte og kroniske smerter
Praktiske ferdigheter
PED-026 Respiratorbehandling
Allergologi og lungesykdommer
PED-038 Kongenitale misdannelser, anatomiske misforhold og kronisk interstitiell lungesykdom
Barnekirurgiske tilstander
PED-039 Medfødte tilstander -umiddelbar eller tidlig kirurgisk behandling
Barneortopediske tilstander
PED-041 Hofteleddsdysplasi
PED-042 Andre medfødte lidelser i ledd og bein
Ernæring
PED-061 Ernæring og ernæringstilskudd
Kardiologi
PED-100 Komplisert medfødt hjertesykdom
Neonatologi
PED-116 Prenatal rådgivning ved truende prematur fødsel
PED-117 Allmenn behandling av nyfødte
PED-118 Premature 28 uker og høyere
PED-119 Ekstremt premature under 28 uker
PED-121 Nyfødtundersøkelse, retinert testikkel, enklere medfødte misdannelser
PED-126 Nyfødte - abstinens
PED-128 Perinatal asfyksi, nasjonale retningslinjer for hypotermibehandling
PED-129 Perinatal asfyksi - behandling, prognose
PED-131 Pulmonal adaptasjonsforstyrrelse, RDS og BPD - surfaktant
PED-132 Prematuritetsretinopati (ROP), screening., prognose
PED-133 Nekrotiserende enterokolitt (NEC)
PED-135 For tidlig fødte og syke nyfødte barn - oppfølging
PED-136 Neonatalt screeningprogram - veilede foreldre
Akutt pediatri
PED-012 Akuttbehandling - respirasjons- og sirkulasjonssvikt
Praktiske ferdigheter
PED-028 Elektrokardiogram (EKG)
Immunologi, transplantasjon og revmatologi
PED-097 Transplanterte pasienter
Kardiologi
PED-100 Komplisert medfødt hjertesykdom
PED-101 Akutt hjertesykdom etter nyfødtperioden
PED-102 Brystsmerter, hjertebank og synkope
PED-103 Kronisk hjertesykdom, postoperative komplikasjoner
PED-104 Kronisk hjertesvikt
PED-105 Kardiale bilyder
PED-106 Akutte arytmier
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.
Pediatrikurs 9 - Nyfødtmedisinske teknikker
Etter endt kurs skal deltakerne ha tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om vanlige nyfødtmedisinske teknikker samt kjenne til prinsipper for god samhandling i akuttsituasjoner «crew resource management». Hoveddelen av kurset benyttes til å gi kursdeltagerne anledning til å øve praktiske ferdigheter på modell. Ferdighetstreningen inkluderer bl.a: etablering av intraossøs nål og intravenøs tilgang inklusive perkutan CVK (LM PED-015, PED-016 og PED-020), blærepunksjon (LM- PED-022), anleggelse av arteriekran (LM PED-021) og navlekateter (LM PED-019), intubasjon (LM-PED-025), anleggelse av thoraxdren (LM PED-023), spinalpunksjon (LM PED-017), bag/maske ventilasjon (LM PED-024) og avansert hjertelungeredning av nyfødte (LM-PED-122). Modellene som benyttes er dukke, human navlesnor samt levende (anestesert) rotte og spedgris. Etter endt kurs skal deltagerne ha god kunnskap om alle overnevnte prosedyrer og kunne utføre dem selvstendig, evt under supervisjon, på syke nyfødte.
Kurset skal gi kompetanse i følgende læringsmål*:
Praktiske ferdigheter
PED-015 Intravenøs og intraossøs tilgang
PED-016 Venepunksjon for blodprøve
PED-017 Lumbalpunksjon
PED-019 Navlevenekateter
PED-020 Perifert venekateter (long-line)
PED-021 Navlearteriekateter - perifert arteriekateter
PED-022 Blærekateterisering og blærepunksjon
PED-023 Evakuere pneumothoraks på nyfødte
PED-024 Svelgtube, bag/maske, CPAP, BiPAP og High-flow.
PED-025 Intubasjon
Neonatologi
PED-122 Lede resuscitering av nyfødte - Manuell luftveishåndtering - Intubasjon og navlevenekateter
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HMN beskjed.
Om nasjonalt anbefalt kurs i administrasjon og ledelse
Helsedirektoratet anbefaler kurs i administrasjon og ledelse for LIS i alle spesialiteter unntatt arbeidsmedisin, allmennmedisin og samfunnsmedisin. Kurset bidrar til kompetanse i flere av læringsmålene i felles kompetansemål. Du finner mer informasjon om kurset her:
Plan for gjennomføring av nasjonalt anbefalte kurs i barnesykdommer
Her finner du langtidsplan/normalfrekvens for kursene som anbefales for spesialistutdanning i barnesykdommer. Oversikten viser hvor ofte og i hvilke regioner kurs planlegges over en seks års periode. Planen oppdateres så fort tid og sted er avklart med kursleder og publisert i kurskatalogen, senest seks måneder før oppstart.
Kurs som er klare til påmelding finner du under «Annonserte kurs for LIS i barnesykdommer» lenger ned på siden.
Her finner du informasjon til LIS om kurs.
Har du spørsmål til gjennomføring av annonserte kurs, ta kontakt med RegUt i regionen kurset skal arrangeres i.
Har du innspill til langtidsplan/normalfrekvens for kurs i barnesykdommer, ta
kontakt med RegUt HMN.
Annonsering av kurs i kurskatalogen for LIS i barnesykdommer
Målet er at kurs annonseres senest seks måneder før kursstart, med tre måneders påmeldingsfrist.