LÆRINGSUTBYTTE-BESKRIVELSE
Neonatologi:
Etter endt kurs skal deltakerne på kurset:
- Kunne identifisere nyfødte med kongenitte misdannelser, både ortopedisk/kirurgiske og medisinske (bla lunge), og ha kjennskap til diagnostisering, behandling og prognose vedr de forskjellige tilstandene.
- Ha kunnskap om kompliserte medfødte hjertefeil, symptomer, diagnostisering, behandling og prognose.
- Ha kjennskap til veiledning av foreldre mtp prenatale samtaler ved truende prematuritet, samt vedr screeningprogrammet.
- Kunne sette opp adekvat ernæring av nyfødte og premature, med kunnskap om adekvat tilførsel av næringsstoffer og kalorier, samt vitaminer og sporstoffer.
- Kunne gjøre en allmenn undersøkelse av en nyfødt med fokus på medfødte misdannelser, samt kunne ta imot et moderat prematurt barn, og ha kjennskap til mottak av ekstremt premature barn.
- Ha kunnskap om oppfølging av premature barn og andre risikobarn.
- Ha kunnskap om kriteriene for terapeutisk kjølebehandling av nyfødte med asfyxi, samt kunne redegjøre for behandling og prognose.
- Ha kunnskap om respiratorbehandling, prinsipper og praktisk gjennomføring.
- Kunne håndtere barn med abstinenser, både iatrogene og medfødte.
- Ha kunnskap om NEC, patofysiologi, symptomer, diagnostikk, behandling og prognose.
- Kunne behandle barn med pulmonal adaptasjonsforstyrrelse, RDS og BPD.
- Vite hvordan man doserer og gir surfactant, samt vite indikasjonen for surfactant.
- Kunne diagnostisere smerter hos nyfødte barn, og håndtere disse.
- Ha kunnskap om ROP, patofysiologi, forløp, behandling og prognose.
- Ha kunnskap om PDA, diagnostisering, behandling og prognose.
Kardiologi:
Etter endt kurs skal deltakerne på kurset:
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved respirasjons- og sirkulasjonssvikt. Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, ved ovennevnte tilstander, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre og tolke elektrokardiogram (EKG), herunder gjenkjenne arytmier, ventrikkelhypertrofi og belastningstegn, beregne korrigert QT-tid.
- Ha kunnskap om og under supervisjon kunne følge opp transplanterte pasienter i samarbeid med spesialavdeling.
- Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske stabiliserende behandling og klargjøring for transport av pasienter med komplisert medfødt hjertesykdom, herunder cyanotiske hjertefeil, hjertefeil med svikt og medfødte rytmeforstyrrelser.
- Ha kunnskap om symptomer og funn, og under supervisjon kunne starte utredning og initial behandling ved akutt hjertesykdom som oppstår etter nyfødtperioden, herunder kardiomyopatier, infeksjoner og inflammasjoner.
- Ha god kunnskap om vanlige differensialdiagnoser og selvstendig kunne iverksette adekvat utredning hos barn og unge med brystsmerter, hjertebank og synkope.
- Ha kunnskap om og under supervisjon kunne behandle barn med kronisk hjertesykdom og kronisk hjertesvikt.
- Ha kunnskap om prinsipper for oppfølging av barn med hjertesykdom, herunder barn som venter på operasjon eller er operert for, kongenitt hjertefeil. Ha kunnskap om mulige postoperative komplikasjoner.
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne vurdere ulike kardiale bilyder. Bestemme hvilke lyder som er fysiologiske og ikke krever videre utredning, bestemme aktuell utredning ved antatt ikke-fysiologiske bilyder.
- Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og iverksette initial behandling av akutte arytmier. Kjenne prinsipper for videre utredning og endelig behandling.
LÆRINGSMÅL
Nyfødtmedisin:
PED-004 Akutte og kroniske smerter
PED-026 Respiratorbehandling
PED-038 Kongenitale misdannelser, anatomiske misforhold og kronisk interstitiell lungesykdom
PED-039 Medfødte tilstander -umiddelbar eller tidlig kirurgisk behandling
PED-041 Hofteleddsdysplasi
PED-042 Andre medfødte lidelser i ledd og bein
PED-061 Ernæring og ernæringstilskudd
PED-100 Komplisert medfødt hjertesykdom
PED-116 Prenatal rådgivning ved truende prematur fødsel
PED-117 Allmenn behandling av nyfødte
PED-118 Premature 28 uker og høyere
PED-119 Ekstremt premature under 28 uker
PED-121 Nyfødtundersøkelse, retinert testikkel, enklere medfødte misdannelser
PED-126 Nyfødte – abstinens
PED-128 Perinatal asfyksi, nasjonale retningslinjer for hypotermibehandling
PED-129 Perinatal asfyksi - behandling, prognose
PED-131 Pulmonal adaptasjonsforstyrrelse, RDS og BPD – surfaktant
PED-132 Prematuritetsretinopati (ROP), screening., prognose
PED-133 Nekrotiserende enterokolitt (NEC)
PED-135 For tidlig fødte og syke nyfødte barn – oppfølging
PED-136 Neonatalt screeningprogram - veilede foreldre
Kardiologi:
PED-012 Akuttbehandling - respirasjons- og sirkulasjonssvikt
PED-028 Elektrokardiogram (EKG)
PED-097 Transplanterte pasienter
PED-100 Komplisert medfødt hjertesykdom
PED-101 Akutt hjertesykdom etter nyfødtperioden
PED-102 Brystsmerter, hjertebank og synkope
PED-103 Kronisk hjertesykdom, postoperative komplikasjoner
PED-104 Kronisk hjertesvikt
PED-105 Kardiale bilyder
PED-106 Akutte arytmier
KURSAVGIFT
NOK 8200,- Ved lunsj tilkommer 300 kr pr dag, pr deltaker.
NB! Det tas forbehold om indeksregulering.
Kursavgift refunderes ikke dersom avmelding kommer senere enn 1 måned før kursstart. Kursavgift refunderes ikke dersom deltaker ikke møter eller ikke fullfører kurset.
DELTAKERE
50
KURSKOMITE
Ingrid Nissen, Overlege barnesykdommer, St. Olavs hospital, Kursleder
PROGRAM
Kursprogram 2023 med læringsmål.pdf