Ansiennitet
Ansiennitet skal oppgis som antall måneder med gjennomført tellende tjeneste i spesialiteten kurset er anbefalt for ved kursstart. Permisjoner og LIS1-tjeneste skal ikke telle med.
Les mer om opptak, retningslinjer for avmelding, planlegging og gjennomføring av kurs her: Informasjon til LIS om kurs
Læringsutbytte
Kurset er ment å gi en første innføring til kognitiv adferdsterapi. Deltagerne får en innføring i tradisjonens viktigste prinsipper og teknikker, historiske utvikling, evidensgrunnlag og indikasjonsområder. Egenaktivitet og brukerperspektivet vektlegges.
Læringsmål
Psykoterapeutisk behandling
VOP-018 Psykoterapeutisk behandling - prosessen
VOP-020 Psykoterapeutiske metoder
VOP-021 Psykoterapeutiske metoder
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
Kursavgift
NOK 5300,- (inkludert lunsj).
NB! Det tas forbehold om indeksregulering.
Kursavgift refunderes ikke dersom avmelding kommer senere enn 1 måned før kursstart. Kursavgift refunderes ikke dersom deltaker ikke møter eller ikke fullfører kurset.
Deltakere
Maks 30 deltakere.
Det har blitt innført ledergodkjenning når LIS melder seg på kurs i regi av RegUt Helse Sør-Øst. Godkjenningen skjer ved at det sendes en e-post til personen som deltageren angir som leder. E-posten inneholder lenke til en side i SmartLearn der lederen kan godkjenne eller avvise påmeldingen. Deltakeren har selv ansvar for at leder godkjenner påmeldingen. Dersom påmeldingen ikke godkjennes av leder, risikerer deltakeren å miste muligheten til å få plass på kurset. Hvis deltageren har valgt å betale kursdeltagelsen privat, vil godkjenning av leder ikke kreves. Se lenke for ytterligere informasjon: Informasjon om innføring av ledergodkjenning når LIS melder seg på kurs i regi av RegUt HSØ
Kurskomité
Terje Fladvad: tfladvad@icloud.com
Bjørn Ravneberg: post@ravneberg.no
Litteratur
- ABC i kognitiv terapi, Egil Martinsen m fl, Fagbokforlaget 2021
- Kognitiv terapi ved psykose, M. Grande m.fl., Universitetsforlaget 2016
- Håndbok i kognitiv terapi, T. Berge, m.fl., Gyldendal Akademisk 2015
Program
Under utarbeidelse.