For ledere
Ledere skal legge til rette for at LIS kan oppnå læringsmål. Det er leders ansvar at det blir utarbeidet utdanningsplaner som beskriver utdanningsløpet for den enkelte LIS.
Helsedirektoratets veileder gir praktiske anbefalinger om vurderingsformer til veiledere, supervisører og andre som har vurderingsoppgaver i spesialistutdanningen:
Kompetansevurdering av leger i spesialisering (Helsedirektoratet)
Spesialistforskriften har overordnede bestemmelser om roller og ansvar i spesialistutdanningen:
Lovdata
Rundskriv fra departementet har forklaringer til spesialistforskriften:
Rundskriv om spsialistforskriften med kommentarer (HOD)
Temaheftene
Veiledning og utfyllende informasjon om ulike temaer i LIS-utdanningen:
Veiledning og supervisjon (del 1)
Vurdering av oppnåelse av læringsmål (del 1)
Felles kompetansemoduler (FKM) læringsmål (del 1-2-3)
Felles kompetansemål (FKM) (del 2-3)
Alle temahefter oversikt
Kompetanseportalen
Leder bruker Kompetanseportalen til å holde oversikt over LIS sin progresjon og godkjenne oppnådde læringsmål:
Kompetanseportalen og brukerveiledninger
Forklaringer
Viktige begreper i utdanningen
For veiledere
I den nye utdanningen ønsker Helsedirektoratet å styrke veiledningen av leger i spesialisering (LIS). Veiledningen er planlagte og regelmessige samtaler mellom LIS og veileder. Samtalene skjer ikke i konkrete arbeidssituasjoner, men skjermet fra andre arbeidsoppgaver.
Helsedirektoratets veileder gir praktiske anbefalinger om vurderingsformer til veiledere, supervisører og andre som har vurderingsoppgaver i spesialistutdanningen:
Kompetansevurdering av leger i spesialisering (Helsedirektoratet)
Temaheftene
Veiledning og utfyllende informasjon om ulike temaer i LIS-utdanningen:
Veiledning og supervisjon (del 1)
Vurdering av oppnåelse av læringsmål (del 1)
Felles kompetansemoduler (FKM) læringsmål (del 1-2-3)
Felles kompetansemål (FKM) (del 2-3)
Alle temahefter oversikt
Kurs i veiledning
Det gjennomføres veilederkurs regionvis eller i de enkelte helseforetakene.
Om veilederkurs
Kompetanseportalen
Veileder bruker Kompetanseportalen til å holde oversikt over veiledningssamtaler og oppfølging av veiledningskandidater:
Kompetanseportalen og brukerveiledninger
Forklaringer
Viktige begreper i utdanningen
For supervisører
Helsedirektoratets veileder gir praktiske anbefalinger om vurderingsformer til veiledere, supervisører og andre som har vurderingsoppgaver i spesialistutdanningen:
Kompetansevurdering av leger i spesialisering (Helsedirektoratet)
Temaheftene
Veiledning og utfyllende informasjon om ulike temaer i LIS-utdanningen:
Veiledning og supervisjon (del 1)
Vurdering av oppnåelse av læringsmål (del 1)
Felles kompetansemoduler (FKM) læringsmål (del 1-2-3)
Felles kompetansemål (FKM) (del 2-3)
Alle temahefter oversikt
Kompetanseportalen
Supervisør bruker Kompetanseportalen til å godkjenne læringsaktiviteter:
Kompetanseportalen og brukerveiledninger
Forklaringer
Viktige begreper i utdanningen