Copyright: Helse Midt-Norge
De langsiktige nasjonale målsettinger mot 2025 for utviklingen av helse- og omsorgssektoren kan oppsummeres som1,2:
- Et mer brukerorientert helse- og omsorgstilbud.
- Økt satsing på systematisk kvalitetsforbedring.
- Bedre pasientsikkerhet og færre uønskede hendelser.
- Gode og effektive pasientforløp med redusert ventetid, færre pasientskader og økt valgfrihet.
- God tilgang til kvalifisert personell og høy kompetanse.
- Bedre utnyttelse av de samlede personellressursene og mer systematisk kompetanseutvikling.
- Økt omfang og implementering av kliniske pasientrettet forskning, helseforskning, global helseforskning og innovasjon.
Riktig teknologistøtte er et viktig virkemiddel for å realisere sektorens langsiktige målsetninger.
Det er utarbeidet en felles IKT-strategi for spesialisthelsetjenesten basert på det langsiktige målbildet for IKT i Helse- og omsorgssektoren som er beskrevet over, og strategien har følgende overordnede målsetning:
Bedre samordning og høyere grad av standardisering innen IKT mellom de fire helseregionene
Følgende fellesmål for IKT innen spesialisthelsetjenesten skal bidra til at det langsiktige målbildet realiseres:
Gode digitale løsninger for pasienten
Felles løsninger og tjenester som fremmer kvalitet og effektivitet
IKT-støtte for helhetlige standardiserte pasientforløp
Rett informasjon til rett tid og til rett mottaker
En av strategiene for å nå den overordnede målsetningen er å tilrettelegge for økt samordning og standardisering innen virksomhetsarkitektur.
Virksomhetsarkitektur benyttes i strategisk arbeid, i organisasjons- og prosessutvikling, i porteføljestyring, og i programmer og prosjekter for å bidra til følgende:
- samsvar mellom strategiske mål, tiltak og resultater
- økt innovasjon og smartere måter å jobbe på
- standardisering og samhandling på tvers av helseregionene og sektoren
Det er utarbeidet mange tiltak som gir føringer og retningslinjer for arkitekturarbeid og IKT-utvikling i spesialisthelsetjenesten. En av de grunnleggende er Tiltak 12 "Tjenesteorientert arkitektur i spesialisthelsetjenesten" som ble utarbeidet i 2008. Her kan du se en oversikt over de som er mest aktuelle innenfor virksomhetsarkitektur.